Är Almedalen värt pengarna?

Publicerad: 8 jul 2016

Almedalsveckan handlar främst om politik, vilket tydligt framgår i mediernas rapporteringen. "Snackisarna" i Almedalen – PR-kampanjer, intressanta seminarier och påkostade montrar – stannar oftast innanför ringmuren och når sällan fastlandet. Trots det lägger många kommunikationsavdelningar mycket tid och pengar på sin närvaro i Visby. Rune Nordström, vice vd och en av grundarna till Nowa Kommunikation, menar att syftet med Almedalsveckan inte är att få publicitet, utan det personliga mötet:

– Det finns ingen plats där du kan möta så många beslutsfattare, och det är lätt att knyta kontakter eftersom alla är så öppna. Men, kontaktskapande sker inte av en slump. Om du ska dra nytta av arenans fördelar måste du vara förberedd och noggrant ha planerat sitt besök.

Har vi nått peak-Almedalen?

Förra året förutspådde ekonomen, författaren och Almedalsveteranen Klas Eklund att vi har nått peak-Almedalen. Med fler evenemang än någonsin och publikrekord under Stefan Löfvéns partiledartal har hans förutsägelse motbevisats. Rune Nordström tror inte att Almedalsveckan har nått sin peak:

– Det har många personer sagt i flera år, men hittills har det bara växt. Däremot tror jag att det har planat ut och att formatet kommer att förändras. Paneldebatter är för förutsägbara och framtidens kommunikatörer kommer att behöva hitta på nya sätt för att få in mer interaktivitet i kommunikationen.

Smärtgränsen är nådd

Varje år dyker diskussionen upp om det är rätt av offentliga organisationer att närvara i Almedalen. SVT Nyheter har bland annat rapporterat om att högskolor och universitet i år lägger nästan dubbelt så mycket på årets besök, och att myndigheters kostnader har ökat med 50 procent på fyra år.

– Smärtgränsen är nådd, både vad gäller kostnader och antalet evenemang. Jag tror att det är en bild som delas av flera myndigheter. Almedalsveckan är en värdefull plats för oss än så länge, men vi utvärderar varje år, säger Linda Carlsson, kommunikationschef vid Stockholms universitet, till SVT Nyheter.

Almedalsveckan är en unik arena som har få motsvarigheter internationellt. Under veckan kan det offentliga, näringslivet och civilsamhället träffas för diskussion och erfarenhetsutbyte. Kritikerna menar dock att det inte är statliga myndigheters uppgift att lägga skattepengar på opinionsbildning och att svagare aktörer inte har de ekonomiska resurserna som krävs för att göra sina röster hörda.

Om Almedalsveckan har nått sin topp återstår att se, och huruvida veckan är ett demokratiskt torg eller en arena för dold agenda är en fråga för politiska experter. För kommunikationsavdelningar är den viktigaste uppgiften att utvärdera om den dyra kommunikationsinsatsen är värd pengarna.

Loading...
loader
Laddar