Att utveckla ett globalt varumärke

Publicerad: 24 apr 2015

Att utveckla ett globalt varumärke innebär att hantera olika marknadsförutsättningar i många olika länder. Utmaningen är att se till att varumärket inte bara ser likadant ut, utan att det är och uppfattas som samma, oavsett marknad. Det menar Bengt Eriksson, Global Master Brand Director på SCA.

– Vi tror att människors behov i grunden är likartade oavsett var man befinner sig, men hur man adresserar dem kommunikationsmässigt varierar lite mellan olika platser. Och det är en utmaning, när det gäller marknadsföring, varumärke och kommunikation.

Bengt Eriksson har goda insikter i att arbeta med varumärken i ett globalt perspektiv. Utifrån SCA:s varumärke Tork kommer han under föredraget Managing a total brand experience in 100 countries på Brand Leadership Forum i Göteborg bland annat tala om hur man internationellt arbetar med ett företags varumärke och ett produktvarumärke i kombination.

– Jag tänker beskriva hur vi har gått till väga för att skapa ett framgångsrikt varumärke – ett global billion euro brand som vi kallar det – och vilka lärdomar och erfarenheter vi har fått på vägen. Och såklart de utmaningar vi har haft på resan, säger Bengt Eriksson.

Läs mer

Brand Leadership Forum

Varumärke
Loading...
loader
Laddar