Fem trender i sociala medier

Publicerad: 5 jan 2016
Nyheter


Trenden med att nyheter skapas och publiceras på sociala medier kommer enligt tidningen att fortsätta. Både Twitter och Facebook har under 2015 lanserat nya tjänster för att utveckla sin roll som nyhetsförmedlare. Twitter Moments är en tjänst som skapar överblick över viktiga "tweets", och över kedjor av "tweets" om aktuella händelser. Facebook Instant Articles används av nyhetsförmedlare för att publicera artiklar på Facebook. Artiklarna går att läsa på det sociala mediet utan att läsaren behöver lämna appen.

 

Livestreaming


Tidningen menar att livestreaming i år kommer att slå igenom på allvar. Twitter gjorde 2015 en stor satsning när man förvärvade livestreamingappen Periscope. Facebook satsar också på livestreaming med "Facebook Live", en tjänst som gör det möjligt för offentliga personer att kommunicera med fans genom livevideos.

 

Handelsplats


Sociala mediers andel av e-handeln kommer under 2016 att öka. Sociala medierna utvecklar ständigt köpprocessen så att användarna enklare och snabbare kan beställa sin produkt utan att lämna mediekanalen. Utvecklingen gör att fler företag kommer att söka sig till kanaler som Facebook och Twitter för att bedriva säljverksamhet.

 

Video


Rörlig bild ger 60 procent mer engagemang än fotografier. Det här vet företagen som under 2016 kommer att satsa allt mer resurser på videos i sin digitala annonsering. Enligt Facebook har kanalen åtta miljarder visningar på videos varje dag.

 

Storytelling


Enligt tidningen kommer visuell storytelling att fortsatt vara en framgångsfaktor för att differentiera varumärken och skapa trovärdighet och autenticitet. Tidningen menar att det sociala medielandskapet kommer att blomma visuellt med animeringar som för varumärken närmre sina intressenter.

Digital kommunikation
Loading...
loader
Laddar