Johan Eriksson om framgångsrika byrårelationer

Publicerad: 3 mar 2017

Johan Eriksson har uppnått många kommunikativa framgångar – som kommunikationschef för Trygg-Hansa var han beställare av den intensivt hyllade kampanjen "Don´t Drink and dive" och vann Stora Kommunikatörspriset 2016 i kategorin "bästa kommunikation näringsliv". Samma år blev han utnämnd till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer av tidningen Resumé. Idag är Johan Eriksson kommunikationschef för svenska bankverksamheten inom Swedbank.

Som kommunikationschef på Trygg-Hansa var du beställare av den mångfaldigt belönade kampanjen "Don´t Drink and Dive" – vilka faktorer gjorde att byrå- och kundsamarbetet blev så bra?

–Framför allt att vi och Prime hade ett så nära samarbete, de kändes alltid som kollegor, som en del av vårt team. Det gjorde även att vi alltid hade ett naturligt iterativt förhållningssätt till det vi tog fram och att vi tog ett gemensamt ansvar för att allt höll högsta kvalitet. Sedan är det också viktigt att en byrå verkligen bryr sig på riktigt om kunden och företagets hjärtefrågor, i detta fallet så var det så tydligt att alla verkligen gick "all in" för att med hjälp av bra kommunikationsinsatser försöka minska antalet drunkningar.

Vad tror du att kommunikatörer behöver förstå för att bli bättre beställare?

–På byråsidan tror jag att fler måste förstå att många företag har en (allt för) lång beslutsprocess, att det finns mycket internpolitik att ta hänsyn till och att det är bättre att omgående ta fram realistiska idéer (med hänsyn till budget etcetera).

–På företagssidan måste fler kommunikatörer ta sig tiden att göra så bra briefer som möjligt och låta byrån/-erna träffa så många personer som möjligt för att få en helhetsbild av företagets utmaningar. Det är också oerhört viktigt att fler kommunikatörer hänger med i utvecklingen av medielandskapet och verkligen förstår vilka kanaler som kan göra vad och vilken budget som krävs för att nå igenom till rätt målgrupper.

–Sen tycker jag personligen att fler kommunikatörer ska ställa som krav att vara en del i den kreativa processen, och inte "sitta på läktaren" fram tills dess att en byrå presenterar de färdiga idéerna.

När blir ett byrå- och kundsamarbete som bäst?

–När man har ett väldigt nära samarbete, när personkemin stämmer (ställ krav på att byta konsulter annars), när man är långsiktig och när man tar ett gemensamt ansvar för att lösa företagets utmaningar.

Vad tror du är byråernas största utmaning idag?

–Dels att hela tiden ligga ett steg före kunden/företaget i den kommunikativa världen, så att de verkligen kan vara bra rådgivare och relevanta i dagens landskap. Men även att kunna erbjuda fler tjänster. Just nu tror i alla fall jag att fler byråer borde – om de vill – kunna kapa åt sig hela kakan. Varför ska det vara självklart att ett företag idag ska ha en reklambyrå, en PR-byrå, en web-byrå och en mediebyrå? Om man hade ett team, från en byrå, så skulle rätt många knutar lösas direkt.

Var med och diskutera den perfekta byrårelationen!

–Hur skapar vi den perfekta byrårelationen? Var med och diskutera den 9 mars klockan 11:00-11:45 när Sveriges Kommunikatörer bjuder till ett direktsänt panelsamtal på Facebook. I panelen möter du Christina Knight, Creative Director UKnight och Johan Eriksson, kommunikationschef för den svenska bankverksamheten på Swedbank.

Gilla Sveriges Kommunikatörers facebooksida eller läs mer om evenemanget.

Ledarskap
Loading...
loader
Laddar