"Kommunikation är ett av våra viktigaste verktyg vid verksamhetsutveckling"

Publicerad: 8 maj 2015

– Jag har en inre passion och stark tro på att kommunikation är viktigt för verksamheter och att vi kan använda det på ett ännu bättre sätt än vad vi gör idag, för att utveckla både människor och verksamheter. Det är därför jag är ambassadör, men också varför jag har valt det här yrket, säger Kajsa Orvarson.

Idag är hon Corporate Communication Manager, med ansvar för internkommunikation och PR på Ikea Communications, Ikeas globala in-house kommunikationsbyrå, och har vad som bara kan kallas för ett brinnande intresse för kommunikation.

 – När jag läste Medie- och kommunikationsvetenskap och kursen organisationskommunikation så tändes en glödlampa… Fast det kan man ju inte säga längre – en LED-lampa! Tänk vilka möjligheter det finns när en organisation förstår kommunikationens kraft och alla medarbetare förstår sitt syfte i organisationen, när vi alla jobbar mot samma mål.

Aktiv redan som student

Kajsa gick med som studentmedlem i Sveriges Kommunikatörer år 2006. Hon fortsatte sedan vara medlem i arbetslivet, när hon sedan bland annat jobbade som kommunikationschef för Ikeas distributionsenheter i Centraleuropa och bodde i Tyskland. Där mötte hon en utmaning, men Kajsa beskriver den främst som spännande.

Inom logistik var strategisk kommunikation ett relativt nytt område när Kajsa klev in som första kommunikationschef i ledningsgruppen. Att introducera kommunikation i verksamheten var till synes en stor utmaning, men efter att ha utvecklat och faciliterat en utbildning i kommunikation för chefer, ökade chefernas insikt om kommunikationens värde för verksamheten.

– Efter utbildningen fick cheferna en helt annan förståelse för sitt eget kommunikationsansvar och även ökad respekt för mig i min roll. De kom till mig med andra typer av frågor och coaching som de ville ha. Så det var kul, ett ”releasing moment” kan man nog kalla det.

Kajsa har även varit engagerad i att utveckla nya mätmetoder för effekter av internkommunikation. Hon menar att det är vanligare att göra mätningar vid externt arbete, till exempel när det gäller effekter av PR eller marknadsföring. Att även använda det inom internkommunikation tycker Kajsa Orvarson är viktigt för att kunna visa på effekter och argumentera för värdet av kommunikation.

– I samband med utbildningen testade vi en mätmetod som visade att redan två dagar efter utbildningen kunde deltagarna själva stolt säga att de hade ökat sina kunskaper och ändrat sin attityd kring området kommunikation, samt hade som ambition att förändra sitt beteende. Det var häftigt att se. Jag hade en kollega som var lite skeptisk till utbildningen, men som efteråt sa ”Kajsa! Wow! Look at this, I’ve actually developed a lot in just two days!”

"Inget är omöjligt"

Idag bor Kajsa i Göteborg och pendlar till arbetet på Ikea i Älmhult och i Malmö. För två år sedan blev hon ideellt engagerad som ambassadör i Sveriges Kommunikatörer.

– Jag blir inspirerad av att engagera mig. Eftersom ideella engagemang ofta bygger på människors inre passion och värderingar blir det väldigt mycket energi i sådana grupper. Det känns som att ingenting är omöjligt.

I Sveriges Kommunikatörer Södra arrangerar Kajsa bland annat lokala evenemang och har tillsammans med programgruppskollegor nyligen utvecklat ett sätt att mäta hur nöjda medlemmarna är med evenemangen. Hon tycker att det är värdefullt att få träffa alla andra medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och menar att nätverk och kompetensutveckling är viktigt för att driva utveckling av såväl bransch och verksamhet som enskilda individer.

– Jag är övertygad om att kommunikation är ett av de viktigaste verktyg vi har för att leda och utveckla verksamheter. Om vi kommunikatörer stöttar varandra, genom nätverk, kompetensutveckling och andra initiativ, tror jag att vi tillsammans kan öka förståelsen för kommunikation i organisationer, säger Kajsa Orvarson.

Loading...
loader
Laddar