Låt inte den röda tråden brista

Publicerad: 24 maj 2017

Henric Byström firar 10-års jubileum på Carlsberg Sverige. Han började sin karriär på Carlsberg inom PR och marknad, men intog under 2013 rollen som kommunikationschef, där han är kvar än idag. Henric berättar om sina första år på Carlsberg, där en stor utmaning låg i att flytta fokus från masskommunikation genom tv, till mer riktad kommunikation genom digitala och sociala kanaler. Idag ställs han också inför svårigheter i att balansera kampanjarbeten där man å ena sidan vill vara ständigt innovativ samtidigt som man inte vill skapa kortsiktiga kampanjer där man snabbt hoppar från ett projekt till ett annat utan ett långsiktigt tänk.

–Det är kul att skapa nytt, utmaningen är att hålla i, säger Henric.

Förankra kampanjerna internt

Henric menar att det idag finns flera svar på hur man blir effektiv i kampanjarbeten. Det är kombinationen av många insatser som skapar effektivitet. Utmaningen här är att låta alla insatser knytas till verksamhetens röda tråd. Men Henric vill samtidigt inte påstå att det är svartvitt.

–Man måste inte alltid vara superintegrerad, men insatserna får inte motverka varandra. Det kan sticka ut som en spjutspets, och ge energi. Men totalt sett behöver det hänga ihop, man får inte låta den röda tråden brista.

Carlsberg, som också har flera andra varumärken så som Pepsi och Ramlösa, lanserar nya kampanjer hela tiden. Henric kan se en viss problematik i att ha för många aktiva kampanjer samtidigt, då det kan bli svårt att hålla alla medarbetare informerade om vad som händer, och få med dem på tåget. Här har kommunikation en viktig roll.

–Det är lätt att glömma medarbetarna, men det måste fungera internt. Om vi inte har börjat med hemläxan där medarbetare är peppade, då har vi missat de viktigaste ambassadörerna, säger Henric.

 

Vill du veta med om hur du skapar innovativa kampanjer som ger effekt?

Lyssna på hela avsnittet med Henric Byström här.

Lyssna på avsnittet på Podbean. 

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Varumärke
Loading...
loader
Laddar