Lucka 15

Publicerad: 15 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Filmformatet har tagit över. Det är nog mycket tack vare att Facebook har utvecklat statistikverktyg och antal visningar-funktioner (även Instagram). Vilket har lett till att företag och organisationer får siffror på det vi vetat länge och nu satsar extremt mycket mot våra sociala medieplattformar. Och tyvärr behöver de inte förtjäna sin räckvidd eftersom de olika plattformarna har utvecklat sina "sponsrade inlägg" för annars tjänar ju inte dem pengar. Enkelt sagt: kapitalismen har tagit över sociala medier. Företag har nu medlen OCH verktygen att ta sig in i flöden som tidigare byggde på organisk spridning. Det är fett tråkigt och kommer troligen leda till...

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–...Att "vanliga användare" och influencers hittar nya plattformar eller tillvägagångssätt inom existerande plattformar som företagen inte än är på. Den enskilda användaren är långt före företagen och börjar tröttna på att plattformarna blivit reklampelare. 

–En sådan "plattformsform" är podcasten som jag tror kommer att få ett stört uppsving under 2017. Även livevideos kommer växa. Dessutom ser jag en styrkekamp mellan SnapChat och Instagram. Det ska bli intressant att se vilka delar de kopierar från varandra de kommande månaderna...  

Det talas mycket om kommunikatörens roll i en organisation – men vilken roll/vilket ansvar har kommunikatören i samhället?

–I min mening har vi kommunikatörer ett väldigt stort ansvar i samhället. Speciellt i dessa tider då mycket tveksamma källor får stor spridning i sociala medier. Jag tror att vi som anser oss vara "ärliga kommunikatörer" behöver lära oss från "kommunikatörspiraterna". De fattar engagemang och delningsmekanismerna. Vi måste kunna få cirkulation på "riktiga nyheter" på samma sätt.


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som deltagit i olika sammanhang under året.

 

Loading...
loader
Laddar