Lucka 22 - Camilla Eriksson

Publicerad: 22 dec 2018

Vilka kommunikationstrender ser du 2019?
–I en värld som sakta vänder sig ifrån fakta och vetenskap och istället lovordar den karismatiske ledarens åsikter blir det tydligt att vi människor inte är så logiska utan zoologiska. 

–För att navigera framgångsrikt i detta förändrande landskap kommer vi att lägga större resurser på att förstå och skapa emotionell kommunikation.

–Vi ser det redan i ökningen av nyttjandet av influencers. För vi blir mer och mer ointresserade av att lyssna på vad företagen har att säga och mer och mer intresserade av att lyssna på engagerande individer.

–Vi ser det även i att medvetandet om det semiotiska uttryckets betydelse vinner mark. För det spelar roll hur du ser ut, hur du talar, med vem du talar, i vilka sammanhang du talar och vad du talar om. Om dina olika touchpoints inte linjerar kommer lyssnarskaran att upplösas.

–Konsekvensen blir att företag och organisationer behöver fokusera på att välja en tydligare, smalare och genuin (arketypisk) position. Och sedan hålla den. 

Du leder kursen Retorisk påverkan som handlar om hur vi skapar kommunikation som engagerar och lämnar avtryck. Vad är ditt bästa tips till kommunikatörer som genom sin kommunikation vill bli bättre på att påverka?
–Minimera diskrepansen mellan vem du vill vara och vem andra uppfattar dig som.  Välj position. Gärna arketypisk - för de slår an en inre undermedveten sträng i oss. Kommunicera sedan stringenta budskap som uppfyller syftet med ditt positionsval i alla kanaler, med alla avsändare, till alla målgrupper. Alltid.  

Vad utmärker kommunikationsåret 2018?
–I min värld handlade det om opinionsbildningen. Som alltid inför ett val drivs ideologiska tankar och teser direkt i media. Men min spaning handlar mer om de olika tankesmedjornas, institutens och fackförbundens intensiva arbete, delvis bakom kulisserna, för att förflytta allmänhetens och i slutändan de folkvaldas positioner. Vissa mer framgångsrikt än andra. Och vi kommer att se konsekvenser av denna opinionsbildning under lång tid framöver.

Vad tror du kommer bli årets julklapp?
–Ingen aning. Däremot uppmuntrar jag alla kommunikatörer att önska sig en bok av Sara Danielsson. Den kvinnan har ett fängslande sätt att underdriva sitt budskap med utvalda ord som får retoriskt och semiotiskt intresserade att fnittra av lycka. 

 


 I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi personer som deltagit i olika sammanhang under året.

Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

 

Loading...
loader
Laddar