Lucka 6

Publicerad: 5 dec 2016
Vad utmärker kommunikationsåret 2016?

–Att många aktörer valt att omvandla sina budskap till historier och storytelling content. Det är en fröjd att se. Och det stegrande ifrågasättandet av etablissemangen, från alla håll. Midnattssol i SVT  handlar om en fransk kvinna med arabiska rötter som utreder ett brott med samiska förtecken och har en homosexuell åklagare som sin följeslagare, Silvana Imam sover i en IKEA-säng, samtidigt har vi Brexit och inte minst Trump, en reaktionär som aldrig varit politiker tidigare blir president i USA. Ett sådant läge påverkar givetvis också hur vi kommunicerar i våra berättelser.

Sveriges Kommunikatörers podd har haft över 230 000 lyssningar och har varit mycket uppskattat av lyssnarna. Vad är nyckeln till en bra podd?

Ett, att du har en idé om vad du vill att folk ska göra efter att de lyssnat - vilket är ditt Call To Action? Två, att podd verkligen är rätt forum, eller är det text eller en nio sekunder lång film som du köper räckvidd till? Tre, att du är beredd att bjuda på något för att lyssnarna ska vilja lyssna. Vem vill se en varmkorv när det är en Beckfilm man slagit på TV:n för, liksom?

Förutom Sveriges Kommunikatörers podd, och Kommunikationspodden, kan du rekommendera några andra poddar som är nyttiga för kommunikatörer?

–PNR "This old marketing", The Mainframe, The Pivot - Marketing Backstories, Content Marketing NEXT och även New Yorker Fiction som lyfter bra berättelser och det kan vi alla lära oss av.

Vilka kommunikationstrender ser du 2017?

–Jag tror att internkommunikation kommer stiga stort under nästa år - vi kommer inse vikten av det i större utsträckning och jag tror på att ljudmediet kommer utvecklas ytterligare. Storytel är något på spåren med sin Original-satsning där de närmast vill skapa ljuddrama till förmån för traditionellt upplästa texter.

 


I Sveriges Kommunikatörers julkalender lyfter vi fram personer som har deltagit i olika sammanhang under året. 

Loading...
loader
Laddar