När förändringarnas vindar blåser

Publicerad: 20 mar 2015

Den 21 april arrangerar Sveriges Kommunikatörer ett seminarium om att leda och kommunicera i förändring. Under seminariet gästföreläser Cecilia Sjöholm, CSR-direktör vid Orkla Foods Sverige, samt Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket.

Eva Fernvall och Cecilia Sjöholm har lång erfarenhet av att jobba med förändringsarbete. Båda utsågs även nyligen till Näringslivets 150 superkommunikatörer av tidningen Resumé.

– Min erfarenhet av förändringskommunikation är att det är viktigt att kontinuerligt kommunicera vart vi är på väg och skapa engagemang för denna förändring. Det är också viktigt att vara uthållig och hela tiden återkoppla till vad som sker och varför, säger Eva Fernvall.

När förändringarnas vindar blåser är det också viktigt att du aktivt jobbar för att behålla nyckelkompetens och kunskap inom företaget. Cecilia Sjöholm fortsätter:

– Det är en utmaning att behålla människors fantastiska engagemang och stolthet över sitt respektive företag under och efter förändringen, samt att integrera affärskritiska affärssystem samtidigt som du ska leverera resultat.

Cecilia Sjöholm har varit med om att integrera tre stora företag, Procordia, Frödinge och Abba Seafood, till ett – Orkla Foods Sverige. För sitt förändringsarbete blev organisationen nominerad till European Excellence Awards.

– Jag tror det är viktigt i alla förändringsprocesser att ha respekt för, och möta, människors reaktioner i enlighet med förändringskurvan. Samtidigt finns krav från omvärlden på att leverera. Orkla Foods Sverige finns ju till för att leverera god mat och dryck med hög och jämn kvalitet till våra kunder och konsumenter. Det gör vi tack vare våra medarbetares kunnande och engagemang.

Läs mer och boka plats

Att leda och kommunicera i förändring

Loading...
loader
Laddar