Ny teknik söker användningsområden

Publicerad: 20 maj 2016

Gästskribent: Joakim Lindhé | Foto: McDonalds 

1. Virtuell verklighet

Provat Virtual Reality och 360-video än? Det är i år som det stora genombrottet för tekniken sker. Sony, Samsung, HTC och inte minst Facebookägda deluxe-varianten, Ocolus Rift, lanserar sina olika headsets och tekniska lösningar. Vill du prova på VR-upplevelsen för en billig peng, kan du köpa ett headset av kartong på Clas Ohlson, stoppa i mobilen och ladda ner några VR-appar. Kolla också på Youtubes 360-graderskanal.

Olika företag gör nu sina första trevande försök att hitta användningsområden. Exempelvis har SEB tagit fram en app för virtuella bostadsvisningar. McDonald's har under våren på prov lanserat Happy Goggles. En Happy Meal-box kan vikas ihop till VR-glasögon där barnen kan spela McDonalds egenutvecklade VR-spel "Se upp i backen".

I nästa steg kommer den datorskapade verkligheten att vävas ihop med den som ditt öga ser. Här används begreppen Mixed eller Augmented Reality. Det finns redan flera appar och spel med den typen av funktioner. Tekniken står inför nya genombrott och det är framför allt två produkter som tilldrar sig den mesta uppmärksamheten – Magic Leap och Microsofts HoloLens. Det betyder att vi snart kan komma att sitta bredvid ett troll i soffan, eller att ett monster kan komma farande genom väggen.

Av de två, ligger HoloLens närmast marknaden. Under våren har journalister för första gången fått prova på att använda den.

Det är lätt att se hur HoloLens kan vara avändbart för företag som behöver visualisera sina produkter. Ett av de första företagen som provat på är Volvo Cars.

Störst intresse från media och investerare är det däremot kring Magic Leap, som (enligt uppgift) tar användarupplevelsen till ytterligare en nivå. Google har investerat stort i detta hemlighetsfulla startup-bolag och den prestigetunga tidskriften Wired beskriver det som "mind-bending technology". Det påstås också att bolaget har potential att bli världens största! Hype var ordet.

2. Interaktiv video

Tänk dig att du behöver göra ett ärende på en webbplats som tillhör Försäkringkassan, CSN eller ditt försäkringsbolag. Men istället för en massa text, möts du av en trevlig tecknad figur som ställer frågor och hjälper dig att hitta rätt. 

I stället för att bara vara en linjär film, kan den rörliga bilden hjälpa till att skapa något som påminner om en riktig dialog med på webbplatsen där besökaren kan skapa sin egen väg som anpassas efter förutsättningar och önskemål.

Den goda nyheten är att det egentligen inte kräver några tekniska landvinningar. Allt finns. Det handlar bara om att beställarna ska frigöra sig från invanda föreställningarna av hur en filmupplevelse eller webbplats ska se ut.

Interlude, Rapt Media och Wirewax är några av företagen som kaxigt utlovar "A new world of storytelling" där tittaren vid olika punkter ställs inför olika val och själv kan styra sin filmupplevelse.

3. Individuellt anpassade filmer

Det är inte ovanligt att patienter inte kan eller vill ta åt sig skriftlig, men viktig medicinsk information. Den här tjänsten ska kunna hjälpa läkare och sjukvården att ta fram personligt anpassade filmer med lättfattlig medicinsk information. Exempelvis är rekommendationerna anpassade efter tittarens ålder, kön och vikt.

Webbplatsen för de israeliska företaget Telesofia ger ett intryck av att konceptet ännu bara är i sin linda. Det ger dock en vink om vilka möjligheter video kan ha för att nå fram till enskilda individer med viktig information – information som riskerar att bli oläst om den levereras i skrift.

Digital kommunikation
Loading...
loader
Laddar