Om framgångsrikt mentorskap, del 2: Anne Liljeroth

Publicerad: 23 feb 2018

Mentorskap är en metod för kompetensutveckling och kunskapsutbyte som bygger på relationen mellan en mentor och en adept. Adepten är en person som söker professionell eller personlig utveckling och vill bli mer framgångsrik i sin yrkesroll eller ta nästa steg i karriären. Mentorn är en person med mer erfarenhet som vägleder adepten genom att inta rollen som rådgivare, guide eller lärare. Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med Anne Liljeroth för att undersöka vad som utmärker ett framgångsrikt mentorskap.

Anne Liljeroth

Anne Liljeroth

Anne Liljeroth föreläser, arbetar med rådgivning och författar genom det egna företaget Kloka Ord. Hon har arbetat med ledarskapsfrågor, HR, kommunikation och varumärkesfrågor på företag som MGruppen, Pressbyrån, Rikta Kommunikation, Telia och 3. 2013 gjorde hon sin romandebut med boken "Bara människor".

Vilka är, enligt dig, de främsta fördelarna med mentorskap som lärandeform?

– Det är mycket sällan som vi tar oss tid att stanna upp och reflektera över våra val, vår situation eller vår framtid. Mentorskapet hjälper dig att landa, reflektera, fundera men också att bredda perspektiv och lyfta möjligheter. "Som att skriva i en dagbok som svarar", sa någon.

Vad utmärker ett väl fungerande mentorskap?

– Adepten ser sin situation på ett lite annorlunda, kanske nytt sätt. Genom att spegla, lyssna och ställa frågor bidrar mentorn till nya perspektiv.

Vad bör adepten tänka på för att få ut så mycket som möjligt av mentorskapet?

– Att ha med sig en vilja till öppenhet och ärlighet. Inte förvänta sig att mentorn ska ha svar eller lösningar, dem sitter adepten på själv. Men det krävs eftertanke och ärlig reflektion.

Vem får nytta av ett mentorskap?

– Adepten naturligtvis, men också adeptens chef och kollegor. Förhoppningsvis så växer adepten med mentorskapet och kan bidra med nya insikter och tankar på sin arbetsplats (och i resten av livet också naturligtvis). Att vara mentor är också väldigt givande och lärorikt eftersom man möter så många olika människor och frågor.

Hur ska en bra mentor vara?

– Inkännande och lyssnande. En bra mentor vågar utmana och ställa frågor som kanske kan kännas lite obekväma. En bra mentor ser sin adept och har förmågan att sätta sig in i adeptens situation, men löser aldrig problem och ger sällan konkreta råd. En bra mentor lyfter och tar med sig sin adept ut på okänd mark, men landar alltid tryggt.

Mentorskap för kommunikatörer och chefer

Vill du ta nästa steg i karriären, utveckla ditt ledarskap och få kontinuerlig feedback av en handplockad och erfaren mentor? Sveriges Kommunikatörer erbjuder mentorskap för såväl kommunikatörer som chefer.

Communication Mentoring Program

Ett kombinerat mentor- och ledarskapsprogram. Här varvas enskilda mentorsamtal med skräddarsydda seminarier om ledarskap för dig som jobbar med kommunikation.

Boka plats

Mentoring Network Chef

Mentorskapsnätverk för dig som har flera års erfarenhet som kommunikationschef, presschef, marknadschef eller motsvarande med personalansvar. Enskilda mentorsamtal och kunskapsutbyte deltagarna emellan varvas med gästföreläsningar av Anders Ygeman (S), Katarina Berg (Global HR-chef, Spotify) och Alexandra Pascalidou (författare, föreläsare och journalist).

Boka plats


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 800 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

Loading...
loader
Laddar