Radikalt förändrade medieformer

Publicerad: 29 apr 2015

Foto på Jessica WestinDe fem största tablålagda TV-kanalerna har idag tappat 22 procent av den totala tittarpubliken i Sverige enligt en rapport från Nordicom, Nordiskt informationscenter för medie- och kommunikationsforskning. Samtidigt firar YouTube sitt tionde år som aktiv streamingtjänst, med över 1,3 miljoner tittare per dag under det tredje kvartalet enligt en ny rapport från Mediavision. De svenska TV-aktörerna utmanas idag av streamingtjänster såsom YouTube, HBO Nordic och Netflix. Under några år har mediavanorna radikalt förändrats och detta gäller framförallt den unga publiken.

300 timmar video per minut

Under kommunikationskonferensen Communicare kommer Jessica Westin som en av årets talare att föreläsa om hur våra medievanor har förändrats och om hur det egna företaget kan använda sig mer av digitala kanaler i sitt dagliga arbete. Idag har de digitala kanalerna utvecklats till ett community som är mycket mer än bara kattklipp. Det laddas upp 300 timmar video varje minut på plattformen YouTube, där heltidsarbetande YouTube-stjärnor samsas med både producerat material från stora annonsörer och glada amatörer.

– Det finns ett enormt utbud av olika innehåll och kanaler skapat av folk som jobbar heltid med det. Det är mediehus som ibland drivs en enda person och ändå får fler tittare än de professionella tv-kanalernas webb-tv, säger Jessica Westin.

Engagemang årets tema

Årets tema för Communicare är engagemang och Jessica Westin kan beskrivas som en synonym till ordet engagemang. Hon ser sig själv som målinriktad och att hon lätt blir engagerad för saker hon brinner för. Hon startade inte bara upp en hyllad indieklubb i Sundsvall under sin studie tid på Informations- och PR-programmet på Mittuniversitetet.

Jessica Westin blev även erbjuden anställning som Sverigechef hos eDarling efter en frivillig sommarpraktik i Berlin. Där stannade hon under ett och ett halvt år tills hon återvände till Mittuniversitetet för att skriva klart sin C-uppsats och ta ut en kandidatexamen för att sedan återvända till Berlin som Social Media Manager för Zalando. Idag arbetar hon som Head of Communication och är en certifierad YouTube-expert på United Screens.

Bland de övriga talarna på Communicare finns bland andra Per Grankvist, Lina Thomsgård, Linda Waxin och Annika Sjöberg.

Foto: Lexie Flickinger

Läs mer

Communicare 2015

Digital kommunikation
Loading...
loader
Laddar