Därför tittar vi frivilligt på reklam

Publicerad: 1 jun 2015

– Forskning inom marknadsföring fokuserar ofta på hur reklambruset får människor att välja bort reklam, men jag tycker det är tråkigt att bara se problemen. Det finns ju också reklam som folk faktiskt tycker om att titta på.

Sara Rosengren är docent vid Handelshögskolan i Stockholm. Den 8 juni gästar hon Sveriges Kommunikatörers försommarmingel för att prata om det där lilla extra inom kommunikation som gör att vi når resultat. Några veckor senare kommer hon även att föreläsa under Almedalsveckan.

Sara har undersökt vad som gör att människor vill ta del av reklam och marknadsföring. Genom att veta det, kan marknadsförare jobba mer proaktivt med att skapa reklam som faktiskt upplevs som intressant, istället för att försöka hitta sätt att "stjäla" mottagarens uppmärksamhet.

– Det finns många exempel på reklam som människor frivilligt väljer att ta del av. Se på modetidningarna, där annonserna uppskattas lika mycket som det redaktionella innehållet. IKEA-katalogen är ett annat bra exempel, som i högsta grad upplevs som en källa till inspiration.

Tillsammans med professorn och författaren Micael Dahlén, har Sara Rosengren tagit fram en metod för att mäta reklamens värde ur ett mottagarperspektiv.

– Vi ville ta fasta på vad mottagaren faktiskt får ut av reklamen. Det finns nämligen mycket att vinna på att komplettera ett gängse varumärkesperspektiv med att se till aspekter som också är viktiga för mottagaren. Våra studier pekar bland annat på hur ett mottagarperspektiv kan leda till mer kostnadseffektiv kommunikation.

Även om Sara Rosengren främst arbetar med reklam och marknadskommunikation, menar hon att kunskap om vad som bidrar till mottagarvärde är något som alla kommunikatörer kan ha stor nytta av.

– Reklam och marknadskommunikation där avsändaren har ansträngt sig lite extra gör inte bara att mottagaren kommer ihåg budskapet under längre tid. Kreativiteten, om det nu handlar om snyggare foton eller en bättre formulerad text, uppfattas som en ansträngning, vilket i sin tur uppfattas som en signal om att det finns förtroende för produkten eller budskapet. Att känna till vad som utgör det där "lilla extra" är ett användbart verktyg oavsett vilken form av kommunikation du arbetar med.

Loading...
loader
Laddar