Stick ut – så bygger du ditt varumärke i sociala medier

Publicerad: 28 sep 2015

Charlotte Hågård är författare och en av Sveriges mest erfarna karriärexperter. Den 1 oktober gästar hon Sveriges Kommunikatörer under en after work där du får lära dig hur du bygger ditt personliga varumärke på Linkedin. Du får tips om hur du bygger ett karriärfrämjande nätverk på kort tid och hur du kommer högt upp i sökningarna efter någon med din kompetens. Charlotte visar även hur du kan använda Linkedin smart som företag. 

Hösten 2014 passerade Linkedin över två miljoner användare i Sverige. Går det verkligen att sticka ut genom sin Linkedin-profil?
– Ja det går absolut då de allra flesta tyvärr har en dålig och icke genomtänkt profil. Satsa därför på en bra genomarbetad profil som speglar ditt personliga varumärke. 

Vad är viktigast att tänka på om man inte är särskilt aktiv på Linkedin? Var börjar man?
– Börja med att ta reda på vad du vill få ut av Linkedin. Vilken är din målgrupp, vem är din ideala besökare? Tänk på hur din profil ska se ut. Skapa ett konto, lägg in anställningar, utbildningar samt gå med i grupper. Viktigast av allt är att vara aktiv och att bygga upp ett nätverk. 

Vilka företag tycker du utmärker sig på Linkedin och varför?
– Amerikanska företag får alltid bäst betyg. Det är många IT-företag som är duktiga och som jobbar mycket med sitt innehåll.

Har du något tips på vad man inte ska göra på Linkedin?
– Tänk bara yrkesmässigt! Även om du är en person så handlar det om att hålla en professionell dialog på Linkedin. Dela inte med dig av helgen, födelsedagskalas eller att du ätit köttbullar till middag.

 

Text: Linda Malmström

Varumärke
Loading...
loader
Laddar