Superkommunikatören som påverkar

Publicerad: 9 mar 2015

– En journalist sa en gång till mig att jag pratar med så korta meningar att de inte behöver klippas. Jag tar det som en fin komplimang eftersom jag tror det är viktigt att hålla kommunikationen enkel, säger Apotekets kommunikationsdirektör Eva Fernvall.

På Resumés lista över näringslivets 150 superkommunikatörer rankades hon i år på plats 11. Eva Fernvall är glad över utnämningen, men påpekar samtidigt att lyckad kommunikation aldrig handlar om en enskild persons insatser.

– Apoteket har en historia av att värdera kommunikation högt. Det finns många, oerhört duktiga kommunikatörer. Men att just jag blivit utnämnd kanske beror på att jag har ett personligt engagemang i de frågor jag kommunicerar kring.

Erfarenhet av att påverka

Eva Fernvall har länge arbetat inom vård och hälsa. Hon började sin karriär som biomedicinsk analytiker och fortsatte därefter med fackligt arbete inom Vårdförbundet.

– Jag har en lång erfarenhet av påverkansarbete, något jag tror är viktigt för kommunikationen. Med kommunikation vill vi ju nå och påverka människor.

Hon upplever att Public Affairs och påverkansarbete den senaste tiden närmat sig kommunikationsområdet. Förutom att områden luckras upp, tror hon att kommunikatörens utmaning är att få ihop alla de aktiviteter som ett företag genomför.

– Vi måste arbeta mer aktivitetsbaserat även i vår kommunikation, och samtidigt behålla den röda tråden. Förr kunde vi kanske ta fram avancerade kommunikationsplaner för längre cykler. Nu måste dessa planer istället alltid finnas med i tanken.

Samverkan – inte superkrafter

Eva Fernvall menar att kommunikation kan ses som ett smörjmedel för hela verksamheten. Det måste finnas med från start och kan inte komma in först när ett företag upplever att de måste kommunicera något.

För att detta ska fungera behöver kommunikatören ha både bred och djup kunskap, och samtidigt vara snabb och hänga med i företagets och omvärldens förändringar. Men man måste inte vara någon supermänniska. Däremot behöver vi bli bättre på att samverka över disciplingränser.

– Kommunikatörens roll är att vara strategisk och expert på vad som faktiskt fungerar. Här tycker jag att Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation, tar det till en helt ny nivå. Vi måste bli mer samhällsorienterade och faktabaserade.

Röd tråd i all kommunikation

Eva Fernvall tror det är viktigt att följa med i framtiden och samtidigt ha en fingertoppskänsla för vad som är rätt i ett visst läge.

– Kommunikationen måste ske snabbare, men det handlar om att vinna människors gehör, inte om att bli den senaste, heta nyheten. Vi människor vill bli berörda.

Under evenemanget Näringslivets 150 superkommunikatörer talade PR-rådgivaren Per Schlingmann om det nya dimmiga landskapet för kommunikatörer, som är oförutsägbart och svårt att förutse. Eva Fernvall kopplar ihop detta med vikten av att ha en röd tråd när vi kommunicerar.

– För Apotekets del handlar det om att våra kunder ska känna igen Apoteket och våra budskap, oavsett om de besöker oss i en fysisk butik eller digitalt på vår webb. Kommunikation kan på så vis bidra till att vi bli de ljuspunkter som syns, trots dimman.

Strategi och planering
Loading...
loader
Laddar