Tre grundläggande tips inför samarbetet med influencers

Publicerad: 27 jan 2017

Vigor Sörman är grundare av det digitala mediehuset Splay som kopplar samman influencers och organisationer. Linda Hörnfeldt är erfaren bloggare och grundare/vd för Influencers of Sweden – Sveriges branschorganisation för social media influencers. Tillsammans utgjorde de expertpanelen på After work-seminariet och delade osjälviskt med tips på hur kommunikatörer kan samarbeta med influencers.

Skilj på influencer och kändis!

Det vanligaste misstaget många företag gör är att de likställer kändisar med influencers, och förväxlar klassisk produktplacering med influencer marketing. En influencer särskiljer sig från en kändis genom att vara en expert på att skapa innehåll som tilltalar en stor publik, menar Vigor Sörman. Många influencers har blivit kända – men en kändis är inte automatiskt en god influencer. Linda Hörnfeldt betonar att förmågan att skapa innehåll som är trovärdigt och autentiskt är utmärkande för en influencer. Det som skiljer influencer marketing från produktplacering är att en influencer är aktivt delaktig i skapandet och utformandet av kommunikationen mot målgruppen.

Gör grundlig research

Många influencers har en enorm publik eller följarskara – men det gäller att inte låta sig förledas av siffrorna när man väljer influencer, menar Linda Hörnfeldt. Innan du inleder ett samarbete med en influencer bör du ställa dig följande frågor: Finns målgruppen du vill nå ut till bland influencerns följare? Vilket är ditt syfte med samarbetet? Engagerar influencern sin publik?
I värsta fall kan influencerns följarsiffror vara köpta – därför är det essentiellt att undersöka engagemanget i influencerns sociala medier, säger Linda. Kommenterar följarna influencerns innehåll? Finns det någon interaktion mellan influencern och hennes publik? Om interaktion saknas är det möjligt att influencern har köpt sina publiksiffror.

Matcha värderingar

Vigor Sörman understryker vikten av att hitta en influencer som delar varumärkets värderingar. Om ett företag väljer en influencer som inte delar varumärkets värderingar finns risken att samarbetet blir värdelöst för samtliga inblandade. Ett belysande exempel är när sångerskan Little Jinder medverkade i H&M höstkampanj #Ladylike och samtidigt uttryckte att det gick emot hennes privata värderingar.

Loading...
loader
Laddar