Vad tycker talangerna i branschen om din annons?

Publicerad: 8 apr 2016

Gästskribent: Suzan Hourieh Lindberg

Jag har, tillsammans med fyra andra personer som studerar och arbetar i kommunikationsbranschen, identifierat några av de faktorer som jobbannonserna inom branschen faller på. Upplever du att det är svårt att få in rätt person på rätt plats? Läs vidare. Om inte, läs ändå vidare.

Hur viktig är jobbannonsens utförande? Det beror givetvis på vem du frågar. Är du intresserad av att locka talanger så innebär annonsen första steget i identifiering av bolagets Employer Branding.

Annonserna vi undersökt har varit publicerade på diverse rekryteringssidor. Detta är vad vi noterade.

1. Sociala medier

Situation: Det finns en hel del arbetstitlar för tjänster inom arbete med sociala medier

Det viktigaste är att kalla ämnet för vad det är: sociala medier och inte sociala media. Företag som använder fel uttryck för just någonting så grundläggande som sociala medier kommer inte förstå social media managers arbete och kunskap om det saknar grundläggande förståelse för ämnet. Man blir, redan där, dessvärre inte sugen på att söka tjänsten. De flesta i gruppen kände att de skulle bli motarbetade av ledningen/chefen eller dylikt. 

En sådan liten detalj kan göra så mycket.

Lösning: Låt övriga i marknads- och/eller kommunikationsavdelningen läsa igenom annonsen innan det publiceras. Då minimerar du risken för denna typ av incident. Det bör finnas någon på avdelningen som känner till det korrekta uttrycket. Ett annat knep är att läsa andra annonser gällande samma tjänst som den ni utlyser.


Situation: Ett företag söker en ”Driven och energisk social media planner”

Driven och energisk: vad innebär det och vad tillför det till rubriken i annonsen? Det kändes aningen oseriöst och onödigt stressigt. Det enda som saknades var ”prestigelös” och så har vi det: en vägg. Behöver jag säga att vi skulle avstå från att söka tjänsten?

Lösning: Håll dig till tjänstens innehåll och krav. Vill du ha en rubrik som sticker ut? Då är alternativet att skriva två kunskaps- och/eller utbildningskrav, som till exempel: ”Kommunikatör med filmredigeringskunskaper”. Personlighetsdrag och intressen kollar du upp via sociala medier och/eller på intervju.


2. Låga krav 

Situation: Kommunikatören ska vara ”van vid sociala medier"

Det här företaget hade alltså inte särskilt höga krav. Min väns dotter på 12 år är ”van vid sociala medier”. Det kan handla om att företaget inte vet hur många års erfarenhet de bör eftersöka men att själva tjänsten inte har låga krav. Vi var däremot ense att tjänsten inte lät intressant nog att söka.

Lösning: Här gäller det att antingen höja eller tydliggöra kraven för att man ska vilja söka tjänsten. Vad inom sociala medier ska denna person ha jobbat med tidigare? Vad ska hen göra på ditt bolag? Några exempel: 

  • Du ska kunna göra målgruppsanalyser, genomföra kampanjer baserade på dessa för att sedan följa upp med analys för att optimera kommande kampanjer. Erfarenhet av arbete med konverteringsoptimering är meriterande.
  • Du ska kunna skapa anpassade kampanjer för våra sociala kanaler. Vi använder Facebook, Twitter och Instagram och planerar att börja jobba med Snapchat.

Situation: "Du ska kunna behärska Office-paketet, Powerpoint och gärna Mynewsdesk" – finn två fel

Ett, räcker det? Kommer man kunna utvecklas i ett företag som inte har kommit längre än så? Ingen Wordpress, Photoshop, Prezi? Söker de inte folk som har mer kunskap än vad de själva har? Två, Powerpoint är en del av Office-paketet. Det kan vara bra att veta.

Lösning: Det låter som att du söker en assistent. Om så är fallet så är enbart titeln fel. Om du söker en kommunikatör så föreslår jag att du lägger till att hen ska kunna arbeta utifrån era kommunikationsstrategier eller till och med kanske ta fram sådana, arbeta med internkommunikation, arbeta med era sociala kanaler eller någonting annat mer att ”bara” kunna arbeta med Office-paketet. Och just ja, det faktum att annonsförfattaren inte visste att Powerpoint är en del av Office-paketet är bara att beklaga. Men även där, låt annonsen gå ett varv i avdelningen.


3. Orimliga krav

Situation: De ökända annonserna med orimliga krav

Man ska ha bred bakgrund inom kommunikation med fem års erfarenhet av intern kommunikation (där rök den breda bakgrunden), vara en van projektledare och då gärna från telekombranschen. Ja, lycka till. Företaget ser ut att inte riktigt förstå vad bred bakgrund innebär. Inte heller vilka krav man ska ställa på en kommunikatör. Och det bådar inte gott. Här vill man veta hur en arbetsdag skulle se ut då det låter både stressigt och spretigt.

Lösning: Att ha höga krav är en sak, så länge man har vetskapen om vad de olika tjänsterna innebär. Läs andras ”Vi söker en kommunikatör”- eller dylika annonser. Vad har de för krav? Det är okej att gå utanför sin egen företagsbubbla. Jag kan varmt rekommendera det.


4. Okunskap

Situation: skev bild av vad en kommunikatör gör

Att söka en kommunikatör med högskoleutbildning inom kommunikation eller marknadsföring som dessutom har en lång journalistisk erfarenhet visar att arbetsgivaren har en skev bild av vad en kommunikatör gör. Okunnig arbetsgivare är en oattraktiv sådan.

Lösning: Kolla gärna upp vad en kommunikatör gör


5. Fel tjänst

Situation: Söker ni en säljare eller en kommunikatör?

Ett företag söker en person som är säljinriktad, proaktiv, resultatinriktad samt är bekväm med att förhandla. Nej, det är märkligt nog inte en säljare de söker utan en ”Utmärkt kommunikatör”.

Det är viktigt att vara tydlig med den titel man eftersöker. Vi kunde inte hitta mycket som tyder på att det handlar om en kommunikatörstjänst förutom titeln. Även här, okunskap eller lurendrejerier. Det söker vi gärna inte, nej.

Lösning: Skriv i annonsen om lönen är provisionsbaserad. Är det så handlar det mer om en säljroll än kommunikatörsroll vilket är helt ok men det ska tydligt komma fram. Annars bör du utelämna ”resultatinriktad” och annat lull och håll dig till saken, det vill säga tjänstens innebörd. Att vara kort och koncist funkar utmärkt.


Situation: "Sedvanliga" uppgifter på en kommunikationsavdelning

Det söks även en ”kommunikatör/administratör” i ett rätt stort bolag. Bilden vi får är att x som får jobbet kommer syssla med pappersarbete och få göra ett par statusuppdateringar i veckan via företagets sociala kanal(er). Här känns det som att man underskattar en kommunikatörs arbete.

Det stod även att det skulle innebära ”sedvanliga” uppgifter vid en kommunikationsavdelning. Vad innebär det? Det stod inte om man skulle få arbeta med intern eller extern kommunikation men jag hoppas för x skull att det inte är båda. Och vi var ense om att vi inte var intresserade av att vara x.

Lösning: Specificera vad arbetsuppgifterna kommer att innebära. Skriv gärna om det är en 50/50 arbetsfördelning, det vill säga, 50 procent kommunikatör och 50 procent administratör. Har ni svårt att formulera era behov eller kanske rent av inte vet vilka krav ni ska ställa?

Skriv hur ni arbetar idag för att sedan lägga till att ni gärna tar in någon som kan utveckla ert arbetssätt alternativt arbeta precis som ni alltid har gjort. Det sistnämnda rekommenderas inte då ni ständigt ska vilja utvecklas och bli bättre men det är en annan diskussion.


6. Dumsnålt 

Situation: Dålig koll på vilka utbildningar som egentligen finns

Sist men inte minst: De företag som skriver att de söker folk som har pluggat på Berghs och gärna med kombination med erfarenhet från en mediebyrå eller annan mer specifik skola utan att ta hänsyn till andra intressenter. För att vara objektiv valde jag, som inte pluggar på Berghs, att prata med ett par bekanta som har kombinationen ovan. Även de ansåg att det var en dålig approach.

De menar att det visar att företaget inte har koll på branschen då det finns en hel andra skolor som är ”attraktiva”. Vet de om att det finns högskoleutbildningar inom kommunikation? Eller Medieinstitutet och Hyper Island? företaget ser okunnigt ut.  Antingen det eller att de är ute efter den bild man vill ha av en Berghsare: kreativ, driftig och pulsökande, någonting företaget vill slippa skriva? Vilken tolkning man än väljer så blir det fel. En exkluderande annons är en annons de flesta inte reagerar positivt på.

Lösning: Nätverka, sitt i styrelser för diverse YH-utbildningar och läs bloggar som studenter skriver. På så vis håller ni er uppdaterade på vad som händer i utbildningsvärlden i branschen samtidigt som du kan vara med och påverka. Det ska förhoppningsvis leda till att ni inte exkluderar kompetent folk. Kunskap ger makt?

Kommunikatörsrollen är som bekant i ständig epigenetisk utvecklingsfas. Därför går rollen mer mot uppdelade subvarianter. Content managers, digitala strateger med flera är sådana. Ovanstående exempel kan även implementeras på dessa. Tänk då på att annonsen är första kontakten med den person ni helst av allt vill ha in på företaget. Ingen press. #EmployerBranding

Varumärke
Loading...
loader
Laddar