Kompetensdagen 2021

Vi sänder live just nu! Den ordinarie anmälan är stängd men det går fortfarande att delta. Anmäl dig direkt i plattformen och skapa ett lösenord här:

https://sverigeskommunikatorerregistration.hubb.me

 

Välkommen till en heldag med fyra modererade panelsamtal om kompetens och kommunikation som summerar några lärdomar såhär långt in i pandemin. I år har vi valt att göra en digital konferens med ämnen som skulle kunnat diskuteras i Almedalen, i samarbete med Intrado Digital Media. Som deltagare kan du nätverka, medverka i chatten och ta del av matnyttigt innehåll. 

 

Förmiddag

Välkommen! Introduktion till dagen

Tid: 8.45 – 9.00

 

1. Förändring, förståelse och förflyttning. Säkrar du din kompetens för framtiden?

Tid: 9.00-10.00

Medverkande:

  • Pär Lager, författare till nyutkomna boken Upskill & Reskill
  • Mathias Westphal, tillväxtstrateg och utbildare
  • Linda Sjödin, kommunikationsdirektör Region Gävleborg

Moderator: Hanna Brogren, vd Sveriges Kommunikatörer

 

Länge har vi hört att vi lever i förändringens tid. Under pandemin har vi lärt oss att det oväntade sker snabbt och påverkar det mesta. Plötsligt ställde vi om samhället och vi som kunde började arbeta hemifrån. Förutom videomöten lärde vi oss nya arbetssätt och processer. Chefer efterfrågade nya sätt att leda och följa upp arbetet och nya möteskulturer etablerades. Kommunikation blev verktyget i den snabba förändringen, både internt och externt.

Men samhällets förändring går djupare än så. Både företag och offentliga verksamheter förändras, samhället digitaliseras och ställs om för att bli mer hållbart. Nya affärsmodeller och innovationer introduceras, vilket gör att kommunikation får fler uppgifter.

I denna panel diskuterar vi nya roller inom kommunikation. Vilka är de nya rollerna och de stora utmaningarna i kommunikationsarbetet, vad innebär begreppen Upskill och Reskill och hur ska du tänka kring din eller din avdelnings kompetens?  

På Sveriges Kommunikatörer har vi tittat närmare på våra medlemmars kompetensbehov, dels i årets upplaga av vår egen kompetenskartläggning och dels genom ett forskningssamarbete med våra nordiska kollegor och #NORA (Nordic Alliance for Communication and Management).   

 

2. Kommunikation – en kraft som offentlig sektor kan vara utan?

Tid: 10.00-11.00

Medverkande:

  • Viveka Hirdman-Ryrberg, Investor AB
  • Marica Nordwall, Uppsala kommun/Skatteverket
  • Emanuel Karlsten, journalist
  • Hanaw Rashid, föreläsare och digital strateg

Moderator: Hanna Brogren, vd Sveriges Kommunikatörer

 

I näringslivet är kommunikation en självklar strategisk fråga från ledningen, genom hela organisationen och ut till kund och investerare. Det är självklart att målen för kommunikation är i linje med affärsmålen och uppdraget är brett. Kommunikationsavdelningens uppdrag är brett och utökas hela tiden. Så är det i praktiken också i offentlig sektor – men där ifrågasätts uppdraget. Kritiken handlar ofta om antalet kommunikatörer och själva funktionen ifrågasätts. Vad vinner samhället på att kommuner och myndigheter stärker sina varumärken och agerar i sociala medier? 

Samhället genomgår stor förändring som berör både medarbetare, företag och oss medborgare. Förändring kräver kraft och kommunikation som engagerar.

Välkommen till ett samtal om kommunikationens allt viktigare roll i vår föränderliga tid.

 

Eftermiddag

Välkommen tillbaka! Introduktion för nya deltagare.

Tid: 13.15 - 13.30

 

Digitalt – är du redo för nästa steg?

Efter ett och ett halvt år med hemarbete, digitala möten och event har vi skaffat oss nya vanor. När kommer samhället att öppna igen och vad kommer härnäst? Hur kommer vi att se våra kontor, kollegor, kunder och möten framöver? I två olika paneler diskuterar vi två perspektiv på vad det nya normala kan bli och hur vi tror att erfarenheterna från pandemin påverkar framtidens arbetsplatser, ledarskap och möten.

 

3. Leda på distans när du inte måste – en titt på framtidens ledarskap och arbetsplats

Tid: 13.30-14.30

Medverkande: 

  • Karin Zingmark, inspiratör
  • Eva Lundström, Marketing & Brand Director Scandic Hotels
  • Anne-Marie Andric, VP People & Organisation Husqvarna

Moderator: Annsi Krol, Intrado Digital media

 

Du är nu vaccinerad och kan egentligen gå tillbaka till kontoret som före pandemin. Men nu handlar diskussionen om hur medarbetare och arbetsgivare tillsammans skapar möjlighet till väl fungerande arbetssätt och arbetsplatser i ett flexibelt arbetsliv.

Det ställer nya krav på ledare att vara kommunikativa, skapa sammanhållning, odla stark kultur och samtidigt driva verksamheten framåt. Denna panel diskuterar hur ledarskapet förändras och vilka krav det ställer på kommunikationen.

 

Pausaktivitet!

Tid: 14.30 – 14.45 

 

4. Ett samtal om nya mötesplatser

Tid: 14.45-15.45

Medverkande:

  • Veronica Nyblom, PR och Kommunikation, Svenska mässan Gothia Towers 
  • Mia Sthure, Projektledare Almedalsveckan
  • Filip Adamo, projektledare Järvaveckan

Moderator: Annsi Krol, Intrado Digital media

 

Snart kan du äntligen se fram emot fysiska event igen. Du längtar efter att nätverka som förr och mötas på plats igen! Men vad händer med den stora publik vi fått med oss digitalt? Kommer vi att resa som tidigare? Nu diskuterar vi hybrida lösningar som ökar möjligheten att vara med även om du inte är på plats. Hur kan vi skapa möten som ger bra utbyte och inte bara sändningar via skärmen?

Möt fyra experter i ett samtal om vad som kommer härnäst inom event. Du får också en inblick i hur arrangören av Almedalsveckan ser på nästa år i Almedalen och framtiden och du får höra från Järvaveckan om vilka lärdomar de har om framgångsrika format och innehållsstrategier och mycket mer.

 

Summering och slutord  

Tid: 15.45 – 16.00 

 

Nätverka med branschkollegor!

Tid: 16.00 – 17.00 

 

INTRESSEANMÄLAN EVENT

Skicka in en intresseanmälan för att få veta mer

Skicka in en intresseanmälan för att få veta mer





loader
Laddar