img 4584

Jönköping: Nördarnas revansch? Så blev SmåLit en framgångssaga.

”Vill ni göra en Bokens dag med oss?” Frågan som dåvarande kultur- och fritidsdirektör på Jönköpings kommun ställde till Hallpressens kulturredaktör i förbifarten var lika överraskande som den snart skulle kännas självklar. Fem år senare genomfördes i februari 2020 den femte upplagan av vad som nu vuxit till en succé: litteraturfestivalen SmåLit. Hur gick det till?

I dag är SmåLit inte bara en mötesplats på tre olika orter för publik som älskar att konsumera litteratur, utan ett oumbärligt forum för såväl de som skriver böckerna, som de som distribuerar dem. En industri av bildning. Men att detta kulturarrangemang alls blev en framgång, i en region känd för sin handfasta företagsamhet, kom inte gratis. Så - hur skapades den? Vilka faktorer ligger bakom den lyckade etableringen av ett varumärke som ska sälja något så flummigt som ”mjuka värden”? Vem läser ens böcker på 10-talet? Och hur når man dem?

Här presenteras de högt flygande drömmar, skarpa strategier och kommunikativa redskap som genomsyrat arbetet genom åren. Från en snabb idé till något branschen planerar sina släpp efter.


Medverkande:
Nina Marjavaara, en av initiativtagarna
Maria Waldenvik,
marknadsförare och varumärkesstrateg
Rebecca Lidén, projektledare SmåLit



Varmt välkommen,

Sveriges Kommunikatörer, Jönköping

 

WEBBINARIUM

3

DEC

Jönköping: Nördarnas revansch? Så blev SmåLit en framgångssaga

  • Distans, Online,
  • 03 dec 2020 - 03 dec 2020, 07:30 - 08:30
  • Sista anmälningsdatum: 2020-12-02
loader
Laddar