Verktygslåda för kommunikatörer

Hur arbetar andra kommunikatörer? Här samlar Sveriges Kommunikatörer erfarenheter i form av verktyg och mallar. Erfarenheter som kan inspirera och hjälpa dig i din vardag.

Inspireras av podcasts

Sveriges Kommunikatörer samlar tips på inspirerande podcasts om kommunikation – allt från nischade podcasts om hållbarhet, digital kommunikation eller retorik till fördjupande intressanta samtal om aktuella händelser och med heta gäster. 


10x10 goda råd

Det finns mycket kunskap inom Sveriges Kommunikatörer. Vi vill låta kunskapen flöda mellan våra medlemmar. Därför har vi tagit fram en samling av goda råd. Det är några av våra kursansvariga som generöst delar med sig av sina bästa tips i sann nätverksanda. 

Tack till: Katarina Ladenfors, Advokatfirman Marlaw AB, Karin Ljudén, Lyhra – Kommunikation och Förändring, Helena Ståhl, Ståhl + Partners AB, Kari Österling, Mötesverkstan, Eva Åberg, MedvindNordisk Kommunikation, Rune Nordström, Nowa kommunikation, Ann Jönsson Lindström, Affärscoachen, Alex Holmén, Essen International, Lisa Sjöström, Rapsodi Kommunikation.



Omslaget på handboken "Bilder som förändrar världen"Bilder som förändrar världen – handbok för inkluderande kommunikation

Alla har rätt att drömma och att drömma stort. Med den utgångspunkten har Gävle kommun tillsammans med Genusfotografen Tomas Gunnarsson tagit fram en bildhandbok som ska bidra till en mer genusmedveten och inkluderande kommunikation.

Bilder som förändrar världen

 



Bild på två hjärnor som utbyter erfarenheterHyper Island Toolbox

Hyper Island Toolbox är en verktygslåda full av metoder och aktiviteter för att bland annat förbättra samarbeten och öka kreativiteten i såväl små som stora grupper. Vissa övningar kan göras på 5 minuter, andra tar lite längre tid.

Hyper Island Toolbox

 

 


 

Omslagsbild – Häng med i informationsflödetHäng med i informationsflödet – gratisverktygen som ger dig koll

Internetguiden "Häng med i informationsflödet" vänder sig till dig som i jobbet behöver hålla koll på vad som händer i politiken, hos konkurrenter eller hur den tekniska utvecklingen förändrar förutsättningarna i din nisch. Guiden beskriver omvärldsbevakning i korthet och går sedan in på hur du kan använda RSS, Twitter, Facebook och podcasts för att hänga med i informationsflödet.

Ladda ner guiden på .SE:s webbplats


Handboken Schyst!Handbok i att kommunicera mer jämlikt

För att motverka att omedvetet förstärka och vidmakthålla myter och stereotypa föreställningar har Region Värmland tagit fram en handbok med tips och exempel som hjälper dig kommunicera mer jämlikt. 

Schyst! innehåller bilder, tydliga exempel kring ordval och bildkomposition, råd vid fotografering och andra tips som hjälper dig kommunicera schystare. Målet är jämlik kommunikation där alla känner sig inkluderade i ord och bild. Ladda ner Schyst! som pdf


Sveriges Radios handbok i sociala medierHandbok i sociala medier

Sveriges Radio har gett ut en handbok för sociala medier. Handboken kan användas som ett verktyg som hjälper dig att veta när och varför din organisation bör finns i sociala medier, hur ni ska göra samt vad som är viktigt att tänka på. Den finns att läsa på Sveriges Radios webbplats.  

 

 


Kommunikationsplan

Hösten 2010 utlyste Sveriges Kommunikatörer tillsammans med Västra regionen en tävling om bästa kommunikationsplansmall. Syftet var att kunna ge medlemmarna tillgång till bra exempel på fungerande aktuella mallar. Här presenteras de tre bästa bidragen som pdf:er.

Du kan också ladda ner Karolinska Institutets vinnarmall som wordfil och en powerpoint presentation från Karolinska Institutet


Kommunikation som konkurrensmedelKommunikation som konkurrensmedel

Universitetssjukhuset i Skåne och Örebro universitetsjukhus har skrivit om hur de jobbar med kommunikation och ledarskap och har samlat flera handfasta råd i en rapport

 

 


Om kommunikatören

Behöver du förklara vad en kommunikatör gör eller behöver du bilder som beskriver nyttan med kommunikation? Här hittar du något att utgå ifrån. 


Internationella ramverk

Global Alliance, en konfederation av nationella kommunikationsföreningar över hela världen, tar regelbundet fram operativa ramverk som ska vara giltiga globalt. The Stockholm Accords togs fram i samband med World Public Relations Forum i Stockholm 2010. Efter det skrevs C-uppsatsen, Den professionella kommunikatören. 2012 skapades The Melbourne Mandate med tillhörande verktygslåda, och 2014 The Madrid Momentum.


Upphandling

PRECIS, PR-byråernas branschorganisation, har gjort en guide för offentlig upphandling.


Skriv för webben

E-delegationen, en kommitté under Näringsdepartementet, har tagit fram praktiska tips för hur du skriver användarvänligt på webben. Råden är framtagna för offentlig sektor, men även den privata sektorn kan med fördel använda den. Gå till webbplatsen "Vägledning för webbutveckling".


Skriv för Wikipedia

Wikipedia är världens största uppslagsverk med cirka en halv miljard besök varje månad. Centrum för Näringslivshistoria har tagit fram en instruktion för vad du bör tänka på när du skriver om din organisation på Wikipedia.

loader
Laddar