Hallå där,

Jesper Åström

Jesper Åström

digital taktiker och partner på byrån For Sure. Vilken är den viktigaste strukturella förändringen som måste ske framöver när det gäller digital transformation?

– Vi befinner oss just nu i en transformation som är på riktigt. Många av de behov som vi idag erbjuder lösningar till i våra produkter, kommer lösas med helt andra produkter och tjänster i framtiden. Men det finns också några lågt hängande frukter som vi måste börja ifrågasätta:

  1. Budgetåret måste kasseras. Det är helt enkelt inte skalbart i en nätverksekonomi vilket gör att du missar tillväxtutrymme om du inte skruvar upp budgeten i takt med resultatutvecklingen. Du måste ha möjligheten att gasa när något funkar helt enkelt.

  2. Du måste fokusera på att misslyckas fort (i motsats till att leverera kampanjresultat) och det måste vara tillåtet att misslyckas. En kampanj ska inte ses som ett sätt att driva spontan försäljning utan som ett sätt att växa på sista raden. Vi kan inte mäta varje kampanj för sig utan se varje insats som ett försök till att leverera en bättre tjänst som fler vill ha. För att nå dit behöver du ha möjligheten att misslyckas hela vägen tills den lyckas. Belöningen är nämligen en period av exponentiell tillväxt – eller "viral" tillväxt. För att dra ned det till ett konkret exempel kan nämnas att Volvo Trucks hade 320 filmer på sin YouTube-kanal innan Epic-split.

– För mycket fokus läggs på hur du växer Facebook, när det egentliga fokuset borde handla om hur du växer som Facebook.

Finns det några föregångare inom området som du vill tipsa om?
– Det är lätt att rada upp Facebook, Alibaba, Über och Airbnb som alla byggt sin framgång på nätverksekonomin där de själva inte äger en enda produkt, men äger tekniken som kopplar ihop produkt med nätverk. Här kan vi också se framgångskoncept inom utbildning med Udemy och Khan Academy som föregångare.

– Om vi däremot behandlar marknadskommunikation som en produkt i sig själv så bör man snegla på vad Unilever håller på med i All Things Hair och vad L'Oreal gör med MakeupGenius.

Vad är ditt tips till företag som vill bli bättre på att kommunicera i den digitala eran?
– Ge folk något att prata om snarare än att försöka få dem att lägga märke till dig. Det handlar inte om att bli bättre på storytelling, utan om att bli bättre på att ge människor en möjlighet att skina genom att prata om oss. Storyn är inte det viktiga.

– Det är storyn om storyn som ger någon möjligheten att säga "visste du att" som gör att de använder din kommunikation som sin egen. Vill du inte gå så långt kan du i alla fall hjälpa dina kunder att kommunicera något om sig själva. Precis på samma sätt som ett "cat meme" gör att jag kan framstå som mer rolig, kan ett företag med en stark identitet hjälpa en person uttrycka saker om sig själv.

– Det handlar inte bara om branding, utan också förmågan att bryta ned sitt varumärke i munsbitar som folk vill tugga på samtidigt som de pratar.

loader
Laddar