Du kommer att lära dig
- Analytiskt tänkande – Förmågan att identifiera samband och dra slutsatser från data.
- Strategisk förståelse – Insikten om hur kommunikation driver affärs-och organisatoriska mål och påverkar företagets tillväxt.
- Problemlösning – Förmågan att se bortom siffrorna och ställa rätt frågor för att förstå vad som verkligen behöver åtgärdas.
- Beslutsfattande på insikter – Att inte bara följa magkänslan utan att bygga kommunikation på faktabaserade insikter.
- Tvärfunktionell kommunikation – Möjligheten att samarbeta med andra avdelningar som försäljning, produktutveckling och ledning genom att tala deras språk och visa hur kommunikation bidrar till affärsframgång.
1. Berätta en historia
Människor minns berättelser bättre än siffror. Börja med ett exempel:
"Tänk dig att du är ansvarig för en stor kampanj. Du har fått en rapport med massor av siffror och grafer – men utan att förstå dem på djupet blir det som att försöka navigera utan karta. Du kanske ser att engagemanget på sociala medier har ökat, men vet du varför? Vet du vilken typ av innehåll som driver interaktionen? Utan den insikten skjuter du i mörkret."
2. Dra en parallell till kommunikationens kärna
Kommunikation handlar om att förstå och anpassa budskap till målgruppen. Data är egentligen bara en annan form av språk som hjälper oss att göra just det.
"Att ignorera data i kommunikation är som att skriva en text utan att veta vem mottagaren är. Data ger oss insikter om vad som fungerar och varför – och gör att vi kan skapa budskap som verkligen träffar rätt."
3. Avdramatisera och göra det praktiskt
Många ryggar tillbaka inför siffror och analys. Visa att det inte handlar om att bli dataanalytiker, utan att utveckla en nyckelfärdighet.
"Du behöver inte bli expert på statistik, men du behöver kunna läsa och tolka det mest grundläggande – precis som du inte behöver vara kodare för att använda en hemsida, men du behöver förstå vad en bra webbupplevelse är."
4. Visa värdet konkret
Koppla det till verkliga effekter:
- Bättre beslut: Data visar vad som funkar och vad som inte gör det.
- Större genomslag: När du förstår data kan du skräddarsy budskap som når fram bättre.
- Starkare position på arbetsmarknaden: Kommunikationsproffs som kan använda data står ut i branschen.
Genom att kombinera dessa delar kan du göra budskapet både inspirerande och lättillgängligt!
Kursledare
Fredrik Hallberg
Fredrik Hallberg är en av de mest respekterade managementkonsulterna i Sverige. Han står med en fot i båda lägren, forskningen och näringslivet.
I mer än 25 år har han samlat omfattande kunskap om vad som påverkar företagets tillväxt. Genom akademisk forskning och praktisk erfarenhet i företag erbjuder han en unik förståelse för innovation, marknadsdynamik och marknadsföring och hur man kan förena forskningen med affärsbeslut.
Fredrik har stöttat Fortune 500-företag, digitala nystartade företag, teknikjättar och inhemska märken. Han har undervisat vid Handelshögskolan i Stockholm, IHM Business School, Hyper Island, Handelshögskolan i Göteborg, KTH Executive Education, Hanken Executive Business School och Dentsu Digital Academy.
Anna Åkerlund
Anna Åkerlund har mer än 25 års erfarenhet inom marknadsföring, affärsutveckling och försäljning inom olika ledande befattningar på konsultföretag och globala varumärken.
Hon har undervisat på Hyper Island, KTH Executive Education, samt hos olika branschorganisationer. Som Head of Business Development på Hyper Island arbetade hon med förändringsledning och lärande i organisationer och team.
Anna har en omfattande inblick i de utmaningar och möjligheter som vi möter under en digital transformation. Hon har faciliterat och designat förändringsresor inom digital transformation, kultur och ledarskap.
För vem passar kursen?
Kursen riktar sig till alla som arbetar med kommunikation, oavsett i privat eller offentlig sektor och och vill få hjälp att bli ovärderlig i din organisation.
Vad behöver du?
En stark vilja att ta dig an det digitala språket, få kommunikativ dataförståelse och översätta det till begriplighet.

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!
EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)
- Email:
- evahanna.wittrin@svkom.se
- Telefon:
- 0722871871
