3 lärdomar om framgångsrika byrårelationer

Publicerad: 10 mar 2017

Christina Knight är Creative Director i det egna bolaget UKnight och har kallats "Sveriges mest framstående reklamkreatör". Johan Eriksson är kommunikationschef för den svenska bankverksamheten inom Swedbank och vinnare av Stora Kommunikatörspriset 2016 i kategorin "bästa kommunikation näringsliv". Tillsammans utgjorde de expertpanelen i det direktsända samtalet på Facebook.

Kunskap om affären är central

Engagemang, kreativ höjd och personkemi är de viktigaste faktorerna för att en relation med en byrå ska fungera så bra som möjligt – det visar Regis Årets Byrå-undersökning. Christina Knight betonar att också affärsförståelse är en central beståndsdel i ett lyckat samarbete mellan beställare och byrå.

– Vad jag skulle vilja lägga till under ordet "engagemang" är affärsförståelse. Jag tror det är kritiskt att man verkligen förstår uppdragsgivarens affär och vilka utmaningar den innefattar.

Kunden måste sätta en tydlig förväntansbild

Teknikutvecklingen går otroligt fort, det kommunikativa landskapet är under ständig förändring och vi behöver idag en mängd olika kompetenser. En konsekvens av detta har blivit att många företag idag anlitar flera byråer – exempelvis en reklambyrå, en mediebyrå och en PR-byrå. För att säkra att alla parter jobbar mot ett gemensamt mål måste kunden ta fram en tydlig förväntansbild, menar Johan Eriksson.

– Vi ska lösa en gemensam utmaning och bästa idén vinner – sen agerar vi utifrån våra expertområden och discipliner. Det är viktigt att sätta den förväntansbilden, säger Johan Eriksson.

– Och det är viktigt att det direktivet kommer från kunden, tillägger Christina Knight.

Kreativiteten ska bottna i strategin

Det finns en uppfattning om att byråer fokuserar på kreativitet snarare än resultat och att kreatörer ägnar sig åt att göra häftiga lösningar som inte nödvändigtvis bottnar i en strategi. Christina Knight menar att kreativitet och resultat inte utesluter varandra men att kreativiteten måste bottna i strategin.

– Det måste finnas en koppling mellan strategiskt arbete och kreativitet så att man kan arbeta mot en målbild och nå ett resultat. Det ena utesluter inte det andra – men de måste gå hand i hand.

After work: Så skapar vi den perfekta byrårelationen

Den 21 mars arrangerar Sveriges Kommunikatörer ett after work-seminarium som spinner vidare på temat från livesädningen. Under kvällen får du bekanta dig med Max Apéria – byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer, Pia Grahn – vd på Regi och Christina Knight – Creative Director på UKnight.

Läs mer eller anmäl dig här.

Ledarskap
Loading...
loader
Laddar