youtubersevent2

3 saker kommunikatörer kan lära sig av youtubers

Publicerad: 8 mar 2017

Detta är en sammanfattning av föreläsningen på Sveriges Kommunikatörers frukostträff i Jönköping den 2 mars. Emanuel Eddyson, produktionschef på Splay Networks, talade via Skype inför ett 40-tal medlemmar.

Var där publiken finns och tala tittarens språk

–Som kommunikatör måste du vara snabb på att testa och vara aktiv på alla sociala plattformar, säger Emanuel Eddyson.

–Häng med på tåget, sitt långt fram! Du lär dig språket, det plattformsspecifika beteendet och förstår användarna. Först då kan ditt budskap anpassas för bästa tänkbara genomslag.

Framgångsrika youtubers är många gånger självlärda experter på sin plattform och vet precis hur de ska kommunicera med sin målgrupp. De är också medvetna om att traditionell reklam blockeras eller väljs bort. Varumärkesintegrerade program är ett måste och innehållet måste vara så intressant att tittarna stannar kvar.

Fånga intresset första sekunden

–Med video får du fler dimensioner: ljud, rörliga bilder och musik – allt påverkar tittaren emotionellt. Men redan vid titeln och thumbnailen bestämmer sig tittaren.

En youtuber producerar inte bara videos utan lägger också mycket tid på att utforma titeln och den stillbild som förhandsvisar videon. De testar olika budskap och format för att se vilka som bäst ger aktivering. Målgruppen måste redan innan de ser videon förstå att innehållet är intressant för dem.

Låt publiken vara den exekutiva producenten

Youtubers har en kompisrelation till sina följare. Publiken är inte passiva tittare utan engagerade co-creators. Genom konstant interaktion och experimentlusta skapar de aktiverade och lojala följare. Ett exempel är branschgalan Guldtuben som 2016 sålde slut sina 1200 biljetter. På nio minuter. Missa heller inte möjligheten att mäta:

–Det finns så mycket data, använd den! Investera i att konkretisera all data, då kommer du kunna dra riktigt lönsamma slutsatser.

Emanuel avslutar:

–Titta på hur andra i din bransch eller med liknande målgrupper gör och hur de lyckats – eller misslyckats. Lär av dem. Avfärda inte Youtube-publiken - de är många och de är engagerade. Gör inte misstaget att tro att din målgrupp inte finns på Youtube – inom i stort sätt alla innehållskategorier och intresseområden finns det influencers med stort genomslag, samarbeta med dessa!


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning. 

Digitalt
loader
Laddar