elaine eksvard

3 snabba retoriktips från Elaine Eksvärd – för en digital arbetsvardag

Publicerad: 15 jun 2020

När Corona-pandemin var ett faktum ställde de flesta företag om till en digital arbetsmiljö och många kurser och workshops har blivit virtuella. Så – vad har vi lärt oss de senaste månaderna? Och vad är viktigt att fortsätta tänka på, när krisen börjar bli vardag?

Retorikexperten, och grundaren av Snacka Snyggt, Elaine Eksvärd, lyfter vikten av att vara extra noga med att visa att man ser sina kollegor och medarbetare när man inte kan träffas fysiskt. Men även att transparens och tillgänglighet är två viktiga faktorer för att skapa trygghet framöver.

Vad tycker du vi har lärt oss av de senaste månaderna – när många av oss jobbat på distans?
– Framför allt har vi insett att resandet inte är nödvändigt, det funkar ju att mötas och samarbeta digitalt – i alla fall för många branscher. Ett minskat resande är väldigt bra för hållbarheten, men det spar ju även mycket tid för individen. Men som motsats finns värdet av det mänskliga mötet. Vi befinner oss lite i ett mellanläge nu, vi har knäckt koden för det tekniska men samtidigt måste vi lära oss ännu mer om hur olika hjälpmedel fungerar. Och hur vi ska bete oss mot varandra i det digitala mötet.

Behöver vi en ny mötesetikett för det digitala mötet?
– Ja, jag tror vi får lära oss lite på nytt, Den digitala kommunikationen kräver samma närvaro som IRL, så vi behöver använda nya knep för att knyta an när vi möts. Kameran på datorn har blivit ”den nya klädnaden”. Den sociala kompetensen skiner igenom skärmen och man måste vara extra noga med att bekräfta varandra, ha ögonkontakt och undvika att snegla ner mot tangentbordet. Fråga gärna dem du möter digitalt hur de tycker mötet fungerar – känn in!

Växer behovet av en ny typ av ledarskap när arbetsvardagen blivit mer digitaliserad?
– Generellt sett har många ledare svårt att ta det svåra samtalet snyggt. Få blir chefer för att de är bra kommunikatörer, de är oftast bra på att jobba. Alla chefer borde få fortbildning på att kunna ta svåra samtal snyggt. I den situation vi befinner oss nu blir det dessutom svårare med sammanhållning och en utmaning att få alla att bli sedda. Det är viktigt att få medarbetarna att känna balans. Mitt tips är att undvika mikro-management. Visa att du är intresserad – men lägg dig inte i för mycket. Det är jätteviktigt att du som chef förmedlar en känsla av tillgänglighet till dina medarbetare som jobbar hemma. Öppna upp för samtal ännu mer än du gjort tidigare!

 

Tre tips för att motivera sina medarbetare på distans:

  • Visa att du ser dina medarbetare, trots distansen. Markera exempelvis att du hört vad någon sagt eller om du håller med om en åsikt, genom att nämna namnet på person och bekräfta med ”som Pelle sa” eller ”jag håller med Anna om att…”. På så vis höjer du dina medarbetare och får dem att känna sig sedda.
  • Som ledare ska du inte utgå ifrån dig själv och vad du vill berätta, utan från vad som är viktigt för dina medarbetare att höra just nu. Ställ dig gärna check-frågan ”What’s in it for them?”.
  • Vi befinner oss fortfarande i en krissituation, så var inte rädd för att prata om farhågor. Ge alla en chans att utrycka vad de är rädda för och framför allt – lyssna.
loader
Laddar