Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

5 nya sociala plattformar du behöver ha koll på - som kan förändra hur vi interagerar på nätet

Sociala medier har förändrat hur vi interagerar med varandra och har blivit en viktig del av vårt dagliga liv. Plattformar som Facebook, Twitter och Instagram har dominerat marknaden under en lång tid, men nya sociala medier dyker upp hela tiden. Allt fler av dessa nya plattformar fokuserar på transparens, integritet och autenticitet. Här är sex sociala medier som växer i popularitet.

En bild med blå grafik.

Roblox – den interaktiva spelvärlden som lär barn att programmera

Roblox är en massiv onlineplattform där spelare från hela världen kan skapa och dela sina egna spel samt interagera med andra användare. Det är en av de mest populära plattformarna bland unga spelare och har över 200 miljoner aktiva användare varje månad. I Internetsstiftelsens årliga rapport Svenskarna och Internet inkluderande man år 2022 för första gången Roblox som en social medie-plattform. Den har framför allt seglat upp bland 10-talister. 

Spelvärlden i Roblox består inte en färdigbyggd miljö, utan det är upp till deltagarna att själva och tillsammans skapa små spel och uppgifter. De som spelar är alltså själva med och bygger innehållet. Internetstiftelsen uppger att många barn på det sättet till exempel har kommit igång med grundläggande programmering.

BeReal – en ärlig och autentisk onlineupplevelse

BeReal är en social plattform som fokuserar på att skapa en mer ärlig och genuin miljö för användare. Plattformen har en nolltoleranspolicy mot hat och mobbning, och använder AI för att övervaka innehåll och säkerställa en positiv användarupplevelse. 

På BeReal kan användare skapa profiler och dela bilder. Men till skillnad från andra sociala medieplattformar, uppmuntrar BeReal användare att vara mer autentiska och ärliga genom att exempelvis undvika användning av filter. Istället uppmuntras användare att visa upp sina riktiga och äkta jag. Användaren har endast två minuter på sig att skapa ett inlägg vid en slumpmässig tidpunkt varje dag. Appen använder båda kamerorna i mobilen, fram- och baksidan, så det både finns bild på användaren och dess omgivning.  Inlägget hamnar i ett gemensamt flöde där man få ta del av vad ens vänner gör i exakt samma tidpunkt.

Hummy – Svenska appen utan likes eller filter

Det svenska sociala medier-nätverket Hummy har inte ens lanserats, men det existerar redan en hype efter att företaget dragit in tunga investeringar. Hummy ska uppmuntra välmående och aktivt användande, där användarna skapar innehåll och värde tillsammans. Appens design ska exempelvis motverka passivt scrollande, förskönat innehåll och polarisering. Man kommer exempelvis helt ta bort likes, filter och antal visningar.

Mastodon – Twitter, fast decentraliserat

Mastodon är en decentraliserad och öppen källkodsbaserad mikrobloggning-plattform, som är utformad för att erbjuda en mer privat och användarvänlig upplevelse.

Till skillnad från andra sociala plattformar som Twitter eller Facebook använder Mastodon ett decentraliserat system för att lagra data. Det betyder att det inte finns en central server som styr plattformen, istället finns det många olika servrar runt om i världen som är kopplade till varandra och som utgör Mastodon-nätverket.

Mastodon är känt för sitt fokus på användarintegritet och säkerhet. Plattformen ger användare möjlighet att kontrollera vilken information som delas om dem och vem som har tillgång till den. Det finns även en funktion som kallas "content warnings", där användare kan varna för innehåll som kan vara känsligt eller stötande för vissa användare.

Hive Social – Gemenskap och positivt innehåll

Hive Social är en annan mikroblogg-plattform och mobilapp som fått uppmärksamhet efter Elon Musks förvärv av Twitter. Appen liknar Twitters struktur, med ett flöde som består av korta texter och bilder från de användare du följer. Appens grundläggande funktioner skiljer sig alltså inte speciellt mycket från andra sociala plattformar: det som gör Hive Social unik är dess funktioner och inriktning på positivt innehåll.

Hive Social har en funktion som kallas "Hive Communities"; gemenskaper centrerade kring intressen, hobbyer eller ämnen, vilket gör det gör det möjligt för användaren att hitta en gemenskap där de kan få stöd, inspiration och engagemang. 

Plattformen har också en funktion som kallas "Hive Rewards", där användare kan tjäna belöningar genom att skapa positivt och meningsfullt innehåll och engagera sig i gemenskapen. Belöningarna kan användas för att delta i utmaningar, köpa Hive Social-merchandise eller donera till olika välgörenhetsorganisationer.

Vill du fördjupa dina kunskaper i sociala plattformar och lära dig kommunicera med större effekt? Utforska kursen Optimera dina sociala medier–skapa rätt budskap i rätt format.