Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

5 tips för dig som arbetar med årsredovisning

Den 30 september är det dags att återigen utse Sveriges bästa årsredovisning. Vår generalsekreterare Hanna Brogren sitter i juryn för Bästa design och delar här med sig av sina bästa tips för arbetet med årsredovisning.  

– Årsredovisningen är en samlad berättelse om vad företaget gör och hur det går, med fokus på året som gick. För kommunikatörer kan det kännas som bara siffror och ekonomi men en årsredovisning är mycket mer än så, säger Hanna Brogren. Det är en möjlighet att stärka varumärket, förtroendet för organisationen och det redaktionella innehållet är användbart i många sammanhang.

 

5 tips för dig som arbetar med årsredovisning

                                        

1. Tänk årsredovisning under hela året

Årsredovisningen är berättelsen om vad företaget har gjort under det senaste året. Ta fram material under hela året och återanvänd. Även myndigheter och offentliga verksamheter gör årsredovisningar, samma sak gäller för dem.

2. Använd delar av årsredovisningens i flera sammanhang
En årsredovisning är inte bara ett underlag för investerare och analytiker – det är ett samlat dokument som berättar om verksamheten. Därför kan delar av den ha flera mottagare, och bör av den anledningen delas i andra sammanhang, exempelvis på sociala medier.

 

3. Involvera kommunikationsavdelningen – och gör det tidigt
Syftet med en årsredovisning är att bli läst. Därför behövs en plan för hur de olika delarna ska nå sina målgrupper. Det kan betyda olika kanaler och att texter anpassas tydligare efter målgruppens behov.

 

4. Överväg att göra en light-version av årsredovisningen
För att göra årsredovisningen så tillgänglig som möjligt kan du överväga att göra en enklare, kortare version för att bjuda in till och öka intresse och delaktighet. Detta tips kanske gäller offentliga verksamheter i högre grad än företag.

5. Tänk digitalt från början
Oavsett i vilken bransch du verkar är din målgrupp digital. Alla gör idag sina årsredovisningar digitalt tillgängliga men trots det ser många årsredovisningar fortfarande ut som broschyrer. Tänk istället webbsidor och anpassa design efter ett liggande format med webbnavigering.

 

Läs mer om priset Sveriges bästa årsredovisning här.