Kvalitet över kvantitet, medskapande kommunikation och tillit genom omtanke – detta är några av de insikter som presenterades i årets State of Nordic PR & Communication 2023. Studien är att samarbete mellan MyNewsDesk och HubSpot, och är baserad på bland annat trendanalys och expertintervjuer. Här är 5 viktiga insikter för dig som jobbar med kommunikation.
Årets State of Nordic PR & Communication report bjöd på många spännande framtidsspaningar och trender inom kommunikation. Studien bygger på trendanalys och expertintervjuer, samt en enkätundersökning som genomförts på över 450 personer som arbetar professionellt inom kommunikation och marknadsföring. Vi har summerat 5 viktiga insikter för dig som kommunikatör. Vill du läsa hela rapporten? Ladda ner den här!
Samtidigt som volymen av innehåll ständigt ökar så krymper användarnas uppmärksamhet och organisationers budget. För att kunna skapa innehåll på hög nivå finns ett behov av att reflektera över vilka kanaler och format som egentligen är mest relevanta.
I studien uppger professionella inom kommunikation att det finns en frustration över att resurser saknas för att kunna skapa den typen av innehåll man egentligen skulle vilja göra. Hela 72 procent av respondenterna uppger att de önskar att de hade mer tid för kreativitet och contentproduktion. Slutsatsen är att fokusera på att göra mindre och bättre. Sex av tio i undersökningen ser att trenden går mot att göra innehåll av högre kvalitet som publiceras mer sällan och i färre kanaler.
Det här är en låst artikel. Logga in nedan för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!
Vilket av följande ämnen tycker du att det är viktigast att kommunicera om för att bygga och bibehålla tillit?
□ Hur vi ser på miljöfrågor och hållbarhet
□ Vårt sociala ansvar gentemot omvärlden
□ Vårt ekonomiska ansvar gentemot våra användare
□ Vad vi har för policy för cybersäkerhet och dataskydd
Rösta för att se hur andra svarat.