9 av 10 unga streamar dagligen

Publicerad: 11 sep 2015

I den senaste rapporten från tittarmätningsföretaget MMS framgår att den dagliga räckvidden för rörlig bild på nätet på 50 procent i målgruppen 9–99 år. Men för unga tittare är räckvidden betydligt högre. Nio av tio i åldern 9–19 ser rörlig bild på nätet varje dag.

– De unga tittarna ser betydligt mer på rörlig bild på nätet än genomsnittsbefolkningen. Men det finns skillnader inom målgruppen. 9–12-åringarna är mer orienterade mot TV och TV-sändningar, medan 13–19 åringarna i högre grad tittar på nätet, säger MMS VD Magnus Anshelm.

I attitydundersökningen svarade de yngre tittarna (9–12 år) att de hellre följer program på TV än via nätet. I princip alla av dem räknar med att de kommer att skaffa en TV-apparat när de bli vuxna och flyttar hemifrån.

13–19-åringarna följer i högre grad serier och program via internetkanaler än via TV-sändningar och det är vanligare bland dem att följa en YouTubekanal än vad det är bland 9-12-åringarna. Bland de äldsta tonåringarna 17–19 år tror var femte att de inte kommer att skaffa TV när de flyttar hemifrån.

Digital kommunikation
Loading...
loader
Laddar