SEO för röstsökningar
Redan 2016 förutspådde Google att hälften av alla sökningar 2020 skulle göras via röstsök. Ingen ny data har publicerats om hur det nu faktiskt ser ut, men mycket tyder på att sökbeteendet utvecklas snabbt i den riktningen. Vi tog hjälp av Claudia Oljemark, kursledare för Grundkurs i SEO och SEM , för att förstå hur vi nu bör arbeta med SEO för att förbereda oss för röstsök.
Röstsök är när du talar in den sökfråga du annars skrivit in i en sökmotor. På så sätt kan du få svaret uppläst för dig utan att behöva röra ett tangentbord. Detta beteende är särskilt starkt bland ungdomar, men är också olika starkt i olika kulturer och länder.
– Det är långt ifrån alla som är bekväma med att ställa en fråga rakt ut i luften, särskilt bland folk, säger Claudia. Hon understryker att vi inte ska övertolka de höga siffrorna från den amerikanska marknaden som sanning även för den svenska. Det handlar också om integritet och hur bekväma vi är med tjänster som kan lyssna på det vi säger.
Stora kulturella skillnader i beteendet kring röstsök
I Sverige är inte Alexa eller Google Home lika integrerade i olika delar av våra liv som i vissa andra länder. Idag använder vi det främst för sätta alarm, timer, kolla hur vädret ska bli och få svar på enkla frågor. I andra länder använder man röstsök i större utsträckning i sin vardag. Tekniken har också utvecklats primärt ur ett engelskspråkigt perspektiv.
– Utan att Google släpper några siffror kan inte vi veta hur stor del av sökningarna som görs via röstsök, även om man kan hitta vissa indikationer, som långa sökfraser, så kallade longtail, och även sökfrågor i mer konverserande formuleringar.
Förändring i trafik till din sajt
Det är ändå värt att undersöka hur det fungerar i USA för att få en bild av hur man kan förbereda sitt kommunikationsarbete för något som med största sannolikhet snart kommer att komma till Sverige.
– Den stora skillnaden är att upplästa frågor ger dig inte trafik till din sajt. De har däremot en starkt varumärkesbyggande potential. Om en fråga ställs som ”när kommer skatteåterbäringen” och din organisation är den som av Google bedöms ha det mest trovärdiga och tydliga svaret, kommer varumärket att läsas upp högt för frågeställaren. ”Enligt SevenDay Bank kommer den senast den 31 mars”. Detta kan verkligen bygga på varumärkets trovärdighet.
Snippet är ett utdrag från din sajt där det ingår en länk till din sida.
Direct answer är ett svar på en fråga som är så pass enkel att Google inte anser sig behöva hänvisa till en specifik källa.
Samtidigt är detta en trend som vi sett även i skrivna sökningar, vi blir mer och mer specifika, och därmed skriver vi längre sökfraser. Vi går också mer mot att få svar direkt i sökresultatet och därför kan man på sikt se dalande trafik och klick från Google på vissa typer av sökningar, främst informationssökningar.
– Längre sökfraser och även nya saker i sökresultatet som snippets och direct answer är något som påverkar ditt SEO-arbete, oavsett om sökningen kommer från röst eller skriven text.
För att få just ditt svar, uppläst eller synas i en snippet-ruta är trovärdighet, högkvalitativt innehåll samt strukturen av artikeln det som avgör.
– Har du ett bra arbete med SEO i grunden, då kommer det vara mycket enklare för dig att justera det om din målgrupp kraftigt ökar sin användning av röstsök.
Vill du lära dig bygga en bra SEO-strategi från grunden? Läs med om vår grundkurs i SEO och SEO.