Afterworkseminarium om baksidan av sociala medier och tre snabba tips från panelen

Publicerad: 17 nov 2017
Tre tips från paneldeltagarna

Afterworkseminariet gästades av en panel med kvalificerad erfarenhet av att bemöta svåra situationer i sociala medier: Hanna Dowling, chef för företagskommunikation på SVT, Lovisa Åbom, presskommunikatör på SLL och Julia Nordlund, Digital Art Director och ansvarig för sociala medier på Chiffer. Nedan följer panelens tre tips på vad som är viktigt att tänka på när kommunikatörer ska ta sig an svåra situationer i sociala medier:

Närvaro och bemanning

Lovisa Åbom understryker vikten av närvaro och bemanning:

– Svara, svara, svara! Visa att du är närvarande och starta ingen kanal som du inte kommer att vara närvarande i.

Hanna Dowling delar åsikt med Lovisa Åbom i frågan om att närvaro är centralt:

– Jag håller helt med om närvaron och bemanningen. Jag tror att alla har börjat förstå nu att det kostar pengar att driva de här kontona och det måste få ta sina resurser.

Ta ansvar för samtalsklimatet i dina kanaler

– Ta ansvar, ni äger era kanaler, understryker Julia Nordlund.

Hanna Dowling tillägger:

– Verka för att alla ska kunna känna sig välkomna i dialogen – du måste styra. Annars kommer folk att känna sig exkluderade, de kommer inte tycka att det är ett bra samtalsklimat och det är ditt ansvar.

Proaktivt arbete

Hanna Dowling uppmanar till arbeta proaktivt och förbereda underlag som kan användas när de svåra situationerna väl kommer:

– Jag tror att mycket kan man förutse och man kan förbereda ganska mycket, man kan ha underlag och bra grejer att länka till – så sparar man mycket jobb när stunden är inne.

Se hela Livesnacket nedan

Hur agerade HR- och kommunikationsavdelningen på SVT i samband med #metoo? Hur svarar SL på sin Facebooksida när arga resenärer ventilerar sin ilska över att tågen är försenade? Vad gör svenskar fel som engelsmännen gör rätt i sociala medier? Se Livesnacket i sin helhet och få svaren!

Digital kommunikation
Loading...
loader
Laddar