bild live

Afterworkseminarium om kommunikationsåret 2017 och tre spaningar från panelen

Publicerad: 11 dec 2017
Tre spaningar från panelen

Livesnacket gästades av en panel som har en intim förbindelse med kommunikations- och mediebranschen. Olle Lidbom är kommunikationschef på Norstedts, medieanalytiker och upphovsmannen bakom nyhetsbrevet Vassa Eggen. Maria Nilsson är digital strateg samt grundare och vd för Credicon – i sin kappsäck har hon 18 års erfarenhet från medie- och kommunikationsbranschen. Jesper Åström är digital taktiker på For Sure Agency och expert på digital transformation.

Dagspressen – död eller levande?

När dagspressens roll år 2017 kom på tal uppstod splittringar i panelen. Olle Lidbom menar att 2017 betecknar året då dagspressen återigen befäste sin ställning som agendasättare.

– Jag tycker att det varit ett år då dagspressen gjort återtåg och fått revansch och gjort en comeback. 2017 har visat att dagspressen återtagit sin position, säger Olle Lidbom.
Olle lyfter bland annat de traditionella tidningarnas gräv kring Harvey Weinstein och dess inverkan på samtalet om förebyggandet av sexuella trakasserier som ett belysande exempel på tidningarnas agendasättande kraft.

Jesper Åström håller inte med – han menar dagspressen har grävt sin egen grav och förutspår att framtidens nyheter kommer från annat håll än institutioner och tidningsredaktioner som sitter i stora byggnader.

– Jag tycker att dagspressen grävt sin egen grav i och med att man slängt upp betalväggar och begränsat tillgången till information på internet istället för att släppa den fri och skapa en affärsmodell som fungerar på nätet, menar Jesper.

Trender 2017

Vilka trender såg vi 2017? Maria Nilsson lyfter rörlig bild och webb-tv som en stark trend. Formatet har växt enormt och blivit en kraftfull agendasättare – ungefär hälften av alla svenskar tittar på webb-tv idag, menar Maria.

– För något år sedan var webb-tv något man gjorde lite extra, lite add-on, nu är det ett naturligt inslag och kanske till och med centralt, säger Maria.

Inom varumärkes- och produktkommunikation menar Jesper att en stark trend varit den identitetsbärande kommunikationens återtåg. Han förutspår att kommunikation som får människor att känna att de är en del av en identitet kommer att vara betydande även år 2018.

En bredare kommunikatörsroll?

Olle Lidbom har lagt märke till att det inte längre går att rekrytera spetskompetens – idag rekryterar man kommunikatörer med väldigt breda kompetenser som behärskar allt från podd till Youtube, från Facebook-annonsering till traditionell PR-bearbetning. De flesta har dessutom insett att det är både viktigt och roligt att bredda sig.

Se hela Livesnacket nedan

Vilka följder kommer metoo-uppropet att få på sikt? Vilka kampanjer fick störst genomslag 2017? Hur har kommunikatörens roll förändrats under året? Vad är blockchain för något? Se Livesnacket i sin helhet och få svaren!

 


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 700 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

loader
Laddar