När det som kallas den fjärde industriella revolutionen gör sitt intåg omstöper det affärsmodeller och sättet vi arbetar på i många branscher. Flera av de experter Sveriges Kommunikatörer har pratat med under våren har påpekat att en förståelse för digitaliseringen är en viktig kompetens för kommunikatörer i framtiden.
I en intervju vi gjorde med Daniel Tisch, vd på Argyle Public Relationships och tidigare styrelseledamot i Global Alliance for Public Relations and Communication Management, svarade han så här på frågan om vilken han ansåg vara den viktigaste kompetensen för framtidens kommunikatörer.
– Vi måste lära oss att förstå data och tolka data så att vi kan dra slutsatser som gör det möjligt för oss att driva olika sorters beteenden, säger Daniel Tisch.
Men utvecklingen av AI och nya teknologiska framsteg reser frågor om etik, ansvar och värderingar. De etiska yrkesnormerna för kommunikatörer blir viktigare att förstå och utgå ifrån. Hur hjälper den etiska kompassen kommunikatörer att hantera alternativa fakta, ett polariserat samhällsklimat, exploatering, minskad tillit, klimatutmaningar, integration och jämställdhet?
Var med och diskutera dessa frågor med oss i Almedalen. Mer information och tid och plats hittar du här nedanför.
AI och digitalisering kräver ny kommunikation
När: måndag, 2/7 kl. 11-12
Var: Strandgatan 34, Visby
Varumärket, kommunikatören och etiken
När: tisdag, 3/7 2018 11:00 - 12:00
Var: Strandgatan 34, Visby