tarras wahlberg webb

Är journalister också människor?

Publicerad: 9 sep 2016

"Det är först när man själv står mitt i stormens öga i ett drev som man vet hur det verkligen känns att vara utsatt för press från pressen", skriver Elisabeth Tarras-Wahlberg i den nyligen utgivna boken Journalister är också människor

Efter att ha arbetat med pressfrågor i snart trettio år har Tarras-Wahlberg stor erfarenhet av mediarelationer. Redan efter examen i statskunskap 1971 tog hon anställning som informations- och pressekreterare på Svenska Institutet.

I den nysläppta boken delar hon med sig av sina erfarenheter och ger råd om hur man bäst agerar i olika mediesituationer, som till exempel intervjuer, presskonferenser och debattartiklar.

Hur kom du på idén att skriva ”Journalister är också människor”?

– När jag kom in i konsultvärlden såg jag många av de yngre i branschen som skulle ge kunder råd trots att de egentligen aldrig upplevt verkligheten. De gav teoretiska råd utifrån böcker de läst. Jag anser att det är ett hantverk att arbeta med medierelationer och jag ville ge konkreta exempel. Man behöver praktiska råd och inte teori. Och där kände jag att jag hade någonting att erbjuda.

– Det är även ett professionellt testamente. Jag kände att det var dags att skriva detta nu när jag har trappat ner i arbetslivet. 

Med din erfarenhet som informationschef på Kungliga Hovstaterna, en organisation som får mycket medial uppmärksamhet, vilka råd skulle du ge en kommunikatör som har mycket kontakt med media?

– Allt står i boken. Men om man ska singla ut några så är nummer ett att det man säger ska vara sant. Nummer två är att man inte ska vara rädd. Man ska föra en dialog och inte känna att det är ett motsatsförhållande mellan journalist och kommunikatör. Sedan ska man inte lockas till att spekulera. Om man inte kan svaret ska man be om att få återkomma om saken. Det blir annars lätt fel rubriker.

– Något jag ofta praktiserar är att sätta mig in i den situation den person eller målgrupp jag riktar mig till befinner sig i. Man ska självklart inte ändra budskapet, men man ska göra det begripligt för målgruppen.

När det verkligen blir drev från media, vad ska man tänka på då?

– Sitt still i båten. Försök att ta en liten stund att tänka igenom allting. Skapa en to-do lista med prioriteringar, en snabb arbetsplanering. Och involvera dina kollegor i ärendet så snabbt som möjligt. 

– Man ska aldrig ta för givet att det journalisten påstår är den rätta versionen, man skall alltid försöka kolla upp det som journalisten säger - kolla sanningshalten helt enkelt. Det händer faktiskt att journalister har fel!

– Som talesperson är det också viktigt att veta att det man säger stämmer överens med vad den man representerar har att säga. Det handlar om trovärdighet.

Att arbeta för det svenska hovet är en livsstil, berättade du i ditt sommarprogram (Sommar i P1). Vad menar du med det?

– För mig, som hade ansvar för för kommunikation, var det en livsstil. Man kan inte gå till jobbet klockan åtta och hem klockan fem. Man kan inte bara stänga av telefon. Att representera statschefen och hans familj är ett uppdrag med mycket ansvar. Man ska alltid alltid vara tillgänglig, lyhörd och ärlig.

– Det är inte unikt men man måste vara inställd på att det är ett servicejobb. Man ska vara nåbar 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.

Du kommer att delta på Sveriges Kommunikatörers after work ”I maktens tjänst” den 22 september. Vilka insikter kommer du att dela med dig av?

 – Jag kommer att gå in närmare på mina gyllene regler för medierelationer samt försöka illustrera med personliga erfarenheter. Sedan beror det på moderatorn och åhörare. Det är egentligen de som bestämmer innehållet. 

 


Elisabeth Tarras-Wahlberg är aktuell med boken "Journalister är också människor" där hon delar med sig av praktiska råd. Hon har stor erfarenhet av mediarelationer, bland annat som informationschef på Kungliga Hovstaterna.

Mediarelationer
loader
Laddar