webbtips2

Att utveckla en webbplats – 5 tips från 5 experter

Publicerad: 20 okt 2016
Anna Gullstrand, vd på den kreativa digital byrån Fröjd interactive:

– Identifiera vad som verkligen är viktigt för användaren, och vad som är viktigt för er business, och fokusera på att hitta den idé och funktion som gör jobbet. Satsa sedan mer resurser och pengar på det som ni tror gör störst skillnad, istället för att försöka få med allt till första lanseringen. Jobba sedan datadrivet och proaktivt med vidareutveckling.

Viktor Wätterbäck, webbdesign och UX på den digitala byråverkstaden Earth People:

– Sluta börja tänka teknisk lösning. Sluta tänka att det finns facit. Börja tänka på era användare, sätt er in i deras ögon och förstå var de kommer ifrån och vad de letar efter. Börja tänk att deras resa börjar långt innan de faktiskt besöker er, de har hört talas om, googlat eller blivit tipsade om er. Fokusera på att göra information lättillgängligt för användaren mer än att få med all tänkbar information. Testa, mät, fråga, gör om, gör om igen, lär er om användaren. Använd era kunskaper om kunden och visa att ni bryr er om dem, att ni gör om och testar nytt visar att ni tar dem på allvar. Börja helt enkelt med utgångspunkten: ni och er teknik finns till för era användare, inte tvärt om.

Ella Junghahn, UX designer, & Joacim Broström, senior designer, på designbyrån Söderhavet:

– Utgå alltid ifrån dina användares värderingar, behov och drivkrafter och hitta beröringspunkter med dina verksamhetsmål. Låt det i sin tur forma innehåll och funktion, och underskatta inte designens roll som problemlösare och konkurrensmedel. Tänk på att din webbplats är en levande produkt som behöver tas omhand, då vår föränderliga värld ständigt driver nya beteenden.

Per Axbom, designer och coach på Axbom Innovation AB:

– Börja alltid med innehållet. Med orden. Börja inte med visuell design innan ditt innehåll är fastställt. Det är orden i konversationen som kommer vara avgörande för hur ditt budskap tas emot och hur någon agerar på det du säger. Att börja med innehållet gynnar också tillgänglighet, responsiv design och en framtid där mycket interaktion kan tänkas ske med chat-robotar. När du har innehållet klart bör du absolut förstärka budskapet med design, men att börja i fel ände blir ofta onödigt dyrt och riskerar att innehållet får alltför lite omtanke. Du ska jobba lika iterativt med innehållet som med all annan utveckling.

Johan Rappling, SEO-konsult, på webbyrån Wasabiweb:

– "Content first" är en väletablerad utgångspunkt för att skapa en levande och uppskattad webb. Något som ofta dock underskattas är vikten av relevant innehåll som bidrar till att nya besökare hittar till sajten. I och med att Google mer eller mindre styr villkoren för spridning online är sökordsoptimerat (SEO) innehåll en förutsättning för att klättra på nätets sökmotorer. Vid sidan av välskrivet innehåll är det därför viktigt att genomgående och regelbundet producera innehåll (t.ex. via ett nyhetsflöde) som uteslutande följer en SEO-analys rekommendation för vilka relaterade sökord som gör att nya besökare får upp ögonen för sajten. Rätt och relevant trafik som inte vänder i dörren.

Digitalt
loader
Laddar