Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Automatiskt anonymiserade IP-adresser – en av fördelarna med Google Analytics 4

En ny version av Google Analytics har släppts, men gränssnittet kan upplevas som utmanade och dataanalys är nog knepigt att behärska – så måste man uppdatera sitt analysprogram? Det finns helt klart fördelar med den nya versionen – särskilt vad gäller lagring av persondata.

Google Analytics logotyp

Den nya versionen av Googles webbanalysverktyg heter kort och gott Google Analytics 4. Har du kopplat upp din sajt mot Google Analytics nyligen har du troligen fått du den nya versionen per automatik. Har du däremot en äldre implementation av Google Analytics behöver du aktivt uppdatera till Google Analytics 4 själv. Är det värt besväret?

 

Anonymisering och begränsad lagring av data
Google Analytics 4 skiljer sig på flera sätt från den tidigare versionen, Universal Analytics. Generellt har man här lagt ett större fokus på händelser (events), vilket skapar bättre möjligheter att kartlägga och analysera kundresor.

 

Den nyhet som dock fått mest uppmärksamhet, särskilt i Europa, är att IP-adresser ska anonymiseras automatiskt. Just att IP-adresser, som räknas som persondata, inte varit anonymiserade som standard i Universal Analytics har gjort att ägare av webbsidor, ofta omedvetet, riskerat att skicka persondata till tredje part utanför EU. I linje med en uppdaterad förståelse för GDPR i och med den så kallade Schrems II-domen har många användare av Universal Analytics ställt sig tvekande till Googles webbanalysverktyg. Men icke-anonymiserade IP-adresser ska enligt Google inte vara ett problem i och med uppdateringen till Google Analytics 4.

 

Dessutom är lagringen av användardata i den nya versionen begränsad till 14 månader. Detta till skillnad från i Universal Analytics där data sparas på obegränsad tid. Analytics 4 har alltså flera fördelar som gör det lättare att följa GDPR.

 

Inför uppdateringen – börja samla data i tid

Kan man inte bara ha kvar Google Universal istället? Google meddelar att man inte kommer att fortsätta att förbättra den tidigare versionen, men att man inte heller kommer ta bort produkten. Det är med andra ord ingen stress att gå över till Google Analytics 4, och det går att anonymisera IP-adresser manuellt i Universal. Oavsett om ni är redo att göra förflyttningen nu, eller vill planera in det längre fram, kan det dock vara bra att vara förberedd. Det är väldigt värdefullt att så snart som möjligt börja samla in data till Google Analytics 4. Anledningen till detta är att Google inte för över er historiska data från Universal Analytics till Google Analytics 4, utan datainsamlingen börjar på nytt. Om man inte börjat samla in data en längre period innan bytet till Google Analytics 4 får man därför börja analysera sina rapporter utan historisk data, vilket inte är att rekommendera. Därför kan det vara bra att i god tid se till att sätta upp Google Analytics 4 samtidigt som man har kvar Universal Analytics parallellt på hemsidan. På så sätt säkrar ni att ni har gott om data i rapporterna den dagen ni byter till Google Analytics 4 fullt ut.

 

Google har en steg för steg-guide just för hur du kan sätta upp Google Analytics 4 och samtidigt ha Universal Analytics parallellt på din sajt.