skpnaringsliv

Berättelsen bakom framgångarna 1: Bästa kommunikation näringsliv

Publicerad: 14 mar 2017

Stora Kommunikatörspriset delas ut i fem kategorier och går till personer eller organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Årets finalister i kategorin Bästa kommunikation näringsliv är IKEA – Patrik Nygren-Bonnier och marknadsavdelningen, Max Hamburgare – Greenfamiljen samt Stora Enso – Ledningsgruppen vid Stora Enso i Hyltebruk.

IKEA representeras av Patrik Nygren-Bonnier. Max Hamburgare Greenfamiljen representeras av Marita Wengelin. Stora Enso i Hyltebruk representeras av Henrik Axelsson. Sveriges Kommunikatörer tog kontakt med representanterna för att ta reda på vad som ligger bakom deras framgångsrika kommunikation.


IKEA – Patrik Nygren-Bonnier

Bild på Bonnier

"Patrik Nygren-Bonnier har med omsorg förvaltat den stora kunskap som IKEA besitter om sina kunder. Utifrån den kunskapen har Patrik Nygren-Bonnier varit delaktig i kampanjer som skapar stark igenkänning, bryter normer och inspirerar till samtal – ett strålande uttryck för Ingvar Kamprads ursprungliga vision om "En bättre vardag för de många människorna"."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?

– Vi är självklart väldigt stolta och glada över nomineringen. Det är ett fint kvitto på det hårda jobb vi har lagt ned de senaste åren för att bli en riktigt bra marknadsavdelning som förvaltar och utvecklar det fina varumärke som IKEA är. Det är många duktiga kollegor som ligger bakom det här.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Bra kommunikation ger framför allt resultat. När vi lyckas vet vi att fler tycker om IKEA, besöker oss och handlar av oss. Och då måste kommunikationen vara konsekvent, särskiljande, relevant och ge något till mottagaren. Den måste vara underhållande, ibland överraskande, modig och angelägen. För IKEA måste den också vara bred och nå många, samtidigt som den måste vara så smal som möjligt för att vara relevant och intressant för de få. Och den måste vara rätt i tid och plats. Låter ju helt omöjligt, jag kanske borde byta jobb...

Vilka är framgångsfaktorerna bakom er kommunikation? Vad är ni särskilt stolta över?

– Först och främst har vi alla på IKEA jobbat oerhört hårt för att förbättra vårt erbjudande och kundmötet. Det spelar ingen roll hur bra kommunikation vi gör om inte upplevelsen och produkterna motsvarar eller helst överträffar kundens förväntningar. Här har det hänt massor de senaste åren – och vi är ödmjuka och glada över att kunderna har visat sin uppskattning vilket har inneburit flera rekordår i rad, designpriser och vinster i varumärkesundersökningar.

– På marknadsavdelningen har vi jobbat väldigt hårt på att skapa tydliga och starka planer, processer och mål för att tydliggöra vilka kommunikationsinsatser som först och främst ska driva gillande, besök, konvertering eller lojalitet. All kommunikation kan inte göra allt, då händer ingenting. Sen har vi lagt mycket tid på att internt förankra hur vi jobbar, vad vi gör och ska göra, och vilket resultat det ger. IKEA är en väldigt stor organisation och om vi inte har med oss våra kollegor är det oerhört svårt att kunna göra bra kommunikation. Sen är vi slutligen stolta över allt vi har gjort de senaste åren – lanserat vårt nya kommunikationskoncept "Där livet händer" där vi känner att vi lyckats beröra, oroa och roa; inspirerat med heminredning på hemsidan, i sociala medier och i vår löpande kommunikation; och engagerat och inspirerat närmare tre miljoner IKEA FAMILY-kunder – bara för att nämna några saker.


Max Hamburgare Greenfamiljen – Marita Wengelin

Bild på Max logotyp

"Med hjälp av träffsäker, vältajmad och tydlig kommunikation kring lanseringen av den gröna hamburgermenyn "Green Familjen" lyckades Max Hamburgare utmana alla till att gå från ord till handling i klimatfrågan och samtidigt visa att hållbarhet är enkelt, gott och lönsamt. Resultatet blev massiv förtjänad räckvidd, försäljningstillväxt och ett kraftigt besked om det är gott att äta hållbart."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?

– Väldigt roligt, hedrande och spännande. Lanseringen av Greenfamiljen, då vi från en dag till en annan femdubblade antalet gröna måltider på menyn, har varit den mest framgångsrika i Max historia. Bakom framgången står hela företaget och inte minst alla gäster.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Jag har i över tio år haft en lapp i min plånbok som jag klippte ut från Sveriges Kommunikatörers medlemstidning som beskriver begrepp och processer för information, kommunikation och relation: "Relation är målet, det vill säga ett ömsesidigt engagemang eller gemensamma åtaganden som ska leda till handling och resultat." Även om det sedan dess hänt mycket inom kommunikation som område, så tycker jag fortfarande att bra kommunikation handlar om att lyckas bygga relationer.

Vilka är framgångsfaktorerna bakom er kommunikation? Vad är ni särskilt stolta över?

– Den mest avgörande faktorn är att vi har bra saker att kommunicera. Och för att ha bra saker att nå ut med behöver vi som företag lyssna till och förstå vår omvärld, bottna i våra värderingar och drivas av passion och övertygelse. Kommunikationen var en bärande del i lanseringen av Greenfamiljen där vi lyckades med allt detta och det är vi mycket stolta över.


Stora Enso i Hyltebruk – Henrik Axelsson

Stora Ensos logga

"Genom att ompröva invanda mönster, kommunicera kreativt och värna om det personliga mötet har ledningsgruppen för Stora Ensos bruk i Hylte lyckats stärka varumärket, skapa en slitstark framtidstro hos medarbetarna och samtidigt utvecklat produktionen i en av Sveriges mest betydelsefulla basindustrier."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?

– Det känns fantastiskt kul att vårt team och som jag ser det vår enhet är nominerade till stora kommunikatörspriset. Det är en vinst i sig att vi tagit oss så här långt men också en bekräftelse på att vi åstadkommit något stort och betydelsefullt.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– För mig handlar kommunikation i mångt och mycket om att för att nå framgång så behöver du som ledare inspirera, motivera, vara tydlig med mål, vara passionerad, återkoppla, ha mod och föregå med gott exempel. Sen behöver du se ditt team, ert företag eller organisations medarbetare som en tillgång. Det är laget som skapar framgång tillsammans med drivna passionerade lagkaptener/ledare.

Vilka är framgångsfaktorerna bakom er kommunikation? Vad är ni särskilt stolta över?

– Att transformera en enhet, en traditionell tung basindustri till att under bara några år gå från att nästan vara uträknade till att på nytt stå livskraftiga med en vinnande kultur, med medarbetare som tror på en framtid. Där vi samtidigt har utvecklat en ny råvara som kommer kunna revolutionera sättet vi ser på plast och hållbarhet, detta är vi mest stolta över.

– Största framgången med vår kommunikation är att vi har ökat insynen mot ledningsgruppen för att skapa större samsyn om vart vi är på väg. Vi har skapat små dialogmöten med hela organisationen och vi har gått från ett mer "peka med hela handen styre" till att låta medarbetarna se att det är hos dem många beslut ska fattas. Att vi sen kunnat statistiskt följa vår utveckling är också glädjande för att bekräfta värdet av det vi gjort.


Mer information

Stora Kommunikatörspriset

Delta under årsstämman

Sveriges Kommunikatörers årsstämma äger rum den 30 mars i Stockholm och är exklusiv för medlemmar. 

Jag vill gå på årsstämman! 
loader
Laddar