privat stora kommunikatorspriset

De gör upp i kampen om bästa kommunikation näringsliv

Publicerad: 12 mar 2016

Stora Kommunikatörspriset har växt och består i år av fem kategorier. Årets finalister i kateogirin Bästa kommunikation näringsliv är Nackademin, Spotify och Trygg-Hansa.

Nackademin representeras av Johanna Lyngarth och Martina Lindgren. Yrkeshögskolan är nominerad för sitt tydliga fokus på digital kommunikation vilket särskiljer organisationen på marknaden. Spotify har med sin kommunikation lyckats skapa relevans kring sitt varumärke med tydliga kommunikationsteman och enhetliga kampanjer. Sofie Grant, Malin Cumzelius och Fredrik Westin kommer under utdelningen att företräda den svenska musiktjänsten. Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd representerar Trygg-Hansa som är nominerade för den värdeskapande kampanjen "Don't drink and dive".

 

Nackademin – Martina Lindgren och Johanna Lyngarth

Nackademin"Yrkeshögskolan kompetensförsörjer näringslivet! Med det budskapet har Nackademin utformat en strategi med tydligt fokus på digital kommunikation, sociala medier och innovativa kampanjer. Ett arbete som gör att Nackademin särskiljer sig på marknaden."

Martina Lindgren, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?
– Fantastiskt roligt. Jag och Johanna är väldigt stolta över att vårt arbete har gett resultat eftersom vi i två års tid jobbat för att vara där vi är idag.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation utgår från insikter om kunden och kundresan, samtidigt som den förmedlar ett tydligt budskap kring både varumärket och produkten. Den engagerar mottagaren och idag så måste man fokusera mycket på innovativa lösningar för att sticka ut i bruset.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Det handlar om en kombination av tydlig strategi, att våga testa nya spår och att verkligen tycka om och känna sin målgrupp. En viktig nyckel är såklart vårt team, Marketing & Relations, där vi jobbar tillsammans med hela kundresan. I vårt fall handlar det också om att vår kommunikation tydligt utgår från hela vår verksamhet.


Spotify (Sverige) – Sofie Grant, Malin Cumzelius och Fredrik Westin

Spotify"Att skapa relevans kring ett varumärke i det nya medielandskapet ställer höga krav. Genom att utgå från väldefinierade teman jobbar Spotify enhetligt med kampanjer, projekt och aktiviteter – oavsett kanal."

Sofie Grant, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?
– Det är fantastiskt roligt såklart och är ett resultat av ett starkt lagarbete där jag verkligen vill lyfta Malin Cumzelius och Fredrik Westin som jag jobbar tillsammans med.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Att hela tiden skapa relevans kring varumärket i det nya medialandskapet ställer höga krav på en tydlig och flexibel linje vad gäller kommunikation och agerande. Spotify sitter i en unik sits där många känner sig delaktiga i vår historia och är intresserade av hur det går för oss. Det ger en genuin och stark grundrelation som vi kan bygga vidare på.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Vi försöker hela tiden att utmana oss själva att ligga i framkant. Vårt DNA är innovation, nytänk, öppenhet och vi är alltid mottagliga för att hitta nya vägar. Vårt fokus är emotionell positionering, att driva konversationer, agil kommunikation och att skapa berättande genom insikter kopplade till populärkulturen. Vi utmanar oss själva i att omdefiniera kommunikation för ett modernt varumärke.




Trygg-Hansa – Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd

Trygg-hansa"Framtidens generation förväntar sig att företag tar ansvar för en bättre värld. Med kampanjen "Don't Drink and Dive" har Trygg-Hansa förenat samhällsansvar, känslor och humor på ett unikt sätt. En kampanj utöver det vanliga."

Johan Eriksson, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?
– Det känns fantastiskt roligt och är en stor ära. Jag skulle säga att det är ett av de finaste priser man kan nomineras till som kommunikatör, och hela vår avdelning är väldigt glada och stolta.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation för mig är kommunikation som försöker göra skillnad på ett positivt sätt. Vi på Trygg-Hansa tror mycket på värdeskapande kommunikation, där vi i första hand försöker skapa ett värde som i sin tur genererar uppmärksamhet. Vårt initiativ "Don't drink and dive" är ett sådant exempel, där vårt primära mål var att rädda liv.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Att vi vågar lita på vår magkänsla, att vi är kompetenta, har duktiga samarbetspartners och att vi varit stringenta och uthålliga i vår tro på värdeskapande kommunikation.


Mer information

Stora Kommunikatörspriset

Delta under årsstämman

Sveriges Kommunikatörers årsstämma äger rum den 17 mars i Stockholm och är exklusiv för medlemmar. 

Jag vill gå på årsstämman! 
loader
Laddar