aretsungatalang

Berättelsen bakom framgångarna 3: Årets unga talang

Publicerad: 22 mar 2017

Stora Kommunikatörspriset delas ut i fem kategorier och går till personer eller organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Årets finalister i kategorin Årets unga talang är Sophie Lokko, Farida Al-Abani och Charlie Eriksson.


Sophie Lokko

Sophie Lokko

Foto: Christian Gustavsson

"Med nytänkande och ansvarsfull kommunikation har Sophie Lokko banat väg för en kommunikationsbransch som inte diskriminerar eller gör skillnad mellan människor. Som 19-åring utmanade Sophie Lokko ålderssegregationen som Sveriges yngsta copy och som 23-åring tog hon ställning för en mer jämställd bransch som medgrundare till Guldvågen - priset som premierar jämställdhet och mångfald inom kommunikationsbranschen."

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?

– Så stort och hedrande. Att en jurygrupp hunnit se mitt arbete och anser att det är värt en nominering i Stora Kommunikatörspriset gör mig enormt glad och något knäsvag.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Få saker får mig att känna en sådan framtidstro som när kommunikationen inte bara gör nytta för affären eller kunderna – utan även pushar samhället en bit framåt. Den här branschen har ett enormt ansvar, och kan vi i vårt arbete skapa enastående lösningar för varumärken samtidigt som vi gör världen lite bättre är det slående.

Vad är du särskilt stolt över i ditt arbete?

– Ellinor Ekström, art director på Garbergs, och jag har under tre års tid drivit Guldvågen – en tävling för en mer jämställd och inkluderande kommunikationsbransch. Under de här åren har byråer runt om i landet anställt experter, uppdaterat budgetar och sett över hela sina organisationer för att bli ännu bättre och tillslut vinna Guldvågens stora pris. Det gör mig väldigt, väldigt glad att vårt hårda arbete med priset bidragit så stort till branschens utveckling.

Vad har du för framtidsplan?

– På den längre horisonten hoppas jag kunna fortsätta utvecklas i landskapet mellan journalistik och marknadsföring. Och inom de närmsta åren vill jag lära mig att bli en förbaskat bra kund. Nyligen har jag lämnat byråsidan för att upptäcka livet som beställare på marknadsavdelningen på TV4-Gruppen. Efter att ha tolkat mängder av briefer själv är det nu min tur att författa egna, och jobba heltid med ett varumärke. Jordens lyxigaste och roligaste jobb, som jag ser fram emot att få djupdyka i ordentligt.


Farida Al-Abani

Farida Al-Abani

Foto: Oscar Stenberg

"Genom att uppmärksamma frågan om orättvisa pensioner bland utrikesfödda har Farida Al-Abani bidragit till ett bättre samhälle och samtidigt visat att kommunikatören är en folkbildare, samhällsaktör och förmedlande länk mellan medborgare, journalister och makthavare."

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?

– Det känns roligt, hedrande och ödmjukt överraskande då jag inte sett mig själv som en kommunikatör utan kanske mer som en folkbildare och samhällsengagerad. Tänkte " har någon koll på vad jag sysslar med?". Roligt även att vara med i samma kategori som andra som jag själv följt.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Kommunikation som är ärlig, som inte kör allt för billiga trick för att få uppmärksamhet och som sätter ansvaret på rätt ställe. Jag uppskattar kommunikation som tar samhällsansvar och som inte utnyttjar människors känslor på fel sätt. Kommunikation som sysslar med för mycket konsumentmakt har jag svårt för och vill hellre se kommunikation som vilar på demokratiska grunder och människors rättigheter som medborgare och inte som konsumenter.

Vad är du särskilt stolt över i ditt arbete?

– Jag är stolt över att jag ännu håller mig till olika sakfrågor och inte enbart ser ett område som det viktigaste då samhället inte ser ut så. Genom intersektionalitet och normkreativitet blir det mycket roligare och mer rätt. Enkla förklaringsmodeller är farliga och utvecklar varken mig eller samhället. Sen kanske jag för att få uppmärksamhet i en fråga kan förenkla det hela genom att tala om en hotbild, en dum industri men alltid bra och trovärdigt att visa att det är inom ramen för annat ont.

Vad har du för framtidsplan?

– Jag tänker fortsätta med detta jag idag gör och bara blir bättre på det och lära känna ännu fler samhällsfrågor och samhällsengagerade för att bredda min förståelse för mig själv och min samtid. Sen så kommer jag göra saker mer långsamt och engagera mig mer partipolitiskt då vi idag är så mycket behov av trovärdig politik.


Charlie Eriksson

Charlie Eriksson

Foto: Francis Löfvenholm

"Charlie Eriksson har genom informationsprojektet "AldrigEnsam" öppnat upp dialogen om psykisk ohälsa bland unga vuxna och tagit ställning för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska behöva stå ensam. Projektet har väckt massivt engagemang – tusentals har visat sitt stöd för Charlie och anslutit sig till kampen för att ingen som lider av psykisk ohälsa ska stå ensam."

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?

– Det känns riktigt kul att vara nominerad till Årets unga talang. Ett kvitto på att vårt arbete sköts på ett framgångsrikt sätt.

Vad kännetecknar bra kommunikation enligt dig?

– Att det finns ett tydligt budskap samt att det som kommuniceras stämmer överens med kommunikationssättet.

Vad är du särskilt stolt över i ditt arbete?

– Att halva Sveriges befolkning sett vår senaste film som heter "Nu bryter vi tystnaden".

Vad har du för framtidsplan?

– Att fortsätta kämpa för att alla vi som är drabbade av psykisk ohälsa ska våga prata om våra erfarenheter.


Mer information

Stora Kommunikatörspriset

Delta under årsstämman

Sveriges Kommunikatörers årsstämma äger rum den 30 mars i Stockholm och är exklusiv för medlemmar. 

Jag vill gå på årsstämman! 
loader
Laddar