Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Birgitta von Friesendorff: “Om vi inte kommunicerar med varandra faller hela verksamheten”

Kommunikatörer har en viktig plats i alla organisationer, menar Birgitta von Friesendorff, Internal Communications Director på Tetra Pak. Hon delar med sig av sina erfarenheter och utmaningarna som hennes roll bär med sig – samt hur hon ser på branschens framtid.

En kvinna som ler mot kameran

I vår intervjuserie "Hej medlem!" möter du medlemmar i Sveriges Kommunikatörer och får ta del av hur kommunikatörer runt om i Sverige jobbar och ser på yrkets utmaningar och möjligheter.  

Birgitta påbörjade sin professionella resa som språklärare, men det tog endast ett och ett halvt år innan hon insåg att det inte var helt rätt. Hon började då arbeta som projektledare och redaktör på ett bokförlag. Där kom hon för första gången i kontakt med kommunikatörer – ett yrke som fångade hennes intresse.  

– Då gick jag min första kvällskurs inom information och PR och insåg att det här är det jag vill jobba med, säger hon.  

"Det bästa är att göra skillnad” 

Parallellt med jobb pluggade hon flera olika kommunikationskurser och hamnade till slut inom det område hon arbetar med i dag. I sin nuvarande roll sitter hon i två ledningsgrupper och stödjer chefer i både den interna och externa kommunikationen. Hon håller i medarbetarmöten, ser till att det finns ett nyhetsflöde internt och coachar chefer i hur de ska nå ut som ledare. Ett av Birgittas nuvarande projekt är att förtydliga de förväntningar som ligger på cheferna genom att bland annat skapa konkret material som de kan stödja sig mot. Det roligaste med jobbet anser Birgitta är att hjälpa till och skapa positiva förändringar.  

Det bästa med att vara kommunikatör är att känna att jag gör skillnad, när jag får höra att folk tycker att saker har blivit bättre tack vare kommunikation och de har fått bra stöttning. Det gör min dag, säger hon.  

Kommunikatörer är alltid en del av lösningen 

På Tetra Pak är det viktigt att kommunikatörerna får ta plats, även i ledningsgrupperna. Kommunikatörerna blir frågade om hjälp på ett sätt som Birgitta aldrig upplevt förut på en arbetsplats. Oavsett projekt är kommunikationen alltid en viktig del av arbetet. 

– När vi ska lansera en ny produkt, jobbar med ett internt projekt, arbetar för att förbättra stämningen i en grupp eller vad som helst egentligen är kommunikationen alltid en del av lösningen. Om vi inte kommunicerar med varandra så faller ju hela verksamheten, säger hon. 

Utmaningarna med globalt företag 

Utmaningarna med Birgittas roll är mest knutna till hur företaget är organiserat, medarbetarna är spridda över hela världen och jobbar i olika tidzoner, vilket inte alltid är helt lätt.  

– Det är ibland svårt att komma samman och bygga team. Allting går inte att applicera på alla språk och kulturer.  

Det händer att hon förvånas av hur kollegor i andra länder ser på saker, men det är samtidigt det som gör det roligt och lärorikt att jobba i ett globalt företag.  

Sveriges Kommunikatörer: Nätverk och kunskapskälla 

Nätverket man får via Sveriges Kommunikatörer är av stor nytta för Birgitta, speciellt där hon befinner sig i sin karriär nu. Att dessutom få möjlighet att påminnas om vad som är viktigt inom branschen är en stor fördel, bland annat genom att ta del av forskning, trender och kurser inom aktuella ämnen.  

– Att vara medlem i Sveriges Kommunikatörer är ett sätt för mig att omvärldsspana, säger hon. 

Vikten av att anpassa sig till framtiden 

Det är viktigt att vi hänger med som kommunikatörer poängterar Birgitta. Till exempel på grund av AI-utveckling ligger flera yrkesgrupper illa till, därför är det viktigt att vi anpassar oss och intar en mer strategisk roll. En långsiktig arbetsroll kan även vara att skapa behovsbaserat content och komma med kreativa lösningar – något som AI inte kan.  Även relationsbyggande roller är något värt att satsa på, i Birgittas arbete med att coacha chefer behövs människans kunskap och medmänsklighet.  

– Kommunikatörerna har en självklar plats vid bordet i framtiden i alla typer av organisationer, säger hon.