kvinna med mobil

Därför tappar du följare i sociala medier

Publicerad: 10 feb 2016

Infografik om varför vi väljer att sluta följa varumärken i sociala medier
Källa: Fractl och Buzzfeed
Undersökningen genomfördes under 2015. I undersökningen deltog 900 personer. 

 

Infografiken i ord

Har du svårt att läsa bilden ovan? Nedan följer en sammanfattning.

När var senaste gången du aktivt valde att sluta följa ett varumärke i sociala medier?
  • Någon gång under de senaste dagarna på Twitter (12 procent)
  • Någon gång under den senaste månaden på Facebook (25 procent)
  • Jag har aldrig valt att sluta följa ett varumärke på Linkedin (49 procent)

 

Vad får dig att sluta följa varumärken i sociala medier?
  • Inläggen är alldeles för tråkiga (21 procent)
  • Företaget lägger upp alldeles för många inlägg (19 procent)
  • Företaget svarar alldeles för långsamt, eller inte alls, på mina inlägg (endast 8 procent)

 

Varför väljer du att sluta prenumerera på e-postutskick?
  • De kommer alldeles för ofta (33 procent)
  • Min inkorg är alltid full, jag behöver rensa upp (28 procent)
  • Innehållet är repetitivt och tråkigt

 

Vad är viktigast när det gäller varumärkens närvaro i sociala kanaler?
  1. Att innehållet i inläggen är nytt
  2. Att innehållet har en relevant koppling till varumärket
  3. Att företaget/organisationen bryr sig om sina följare
  4. Att företaget/organisationen är konsekvent när det kommer till hur ofta de publicerar inlägg i sociala kanaler

 

Vilket innehåll föredrar du att varumärken lägger upp i sociala kanaler?
  1. Bilder (22 procent)
  2. Video (15 procent)
  3. Kundrecensioner (15 procent)
  4. Företagsnyheter (14 procent)
  5. E-böcker eller whitepapers (endast sju procent)

 

Digitalt
loader
Laddar