De öppnar upp kommunikationsbranschen

Publicerad: 17 jun 2016

Stockholm Open är ett samarbete mellan Stockholms stad och näringsliv, där ungdomar från stadens ytterstadsdelar får kommunalt finansierade sommarjobb på företag inom kommunikation, media och design. 

– Vi har höjt ambitionerna för sommarjobben i Stockholm eftersom vi vill att fler unga stockholmare ska få chansen till den där viktiga första raden på cv:et. Stockholm Open är ett jättebra exempel på hur staden i samarbete med näringslivet kan bidra till fler sommarjobb som också håller god kvalitet, säger Emilia Bjuggren, arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Lyckad satsning

Projektet testades i mindre skala på fem kommunikationsbyråer sommaren 2015 – resultatet överträffade förväntningarna och skalas nu upp tiofalt. Totalt är det ett femtiotal byråer som tar emot 300 ungdomar i åldern 17–19. Ungdomarna jobbar på uppdrag av staden och har med sig kommunikationsuppgifter från sina egna stadsdelar som utformat varsin brief med en aktuell ungdomsfråga. Under tre veckor får ungdomarna handledning av sina respektive byråer och presenterar sina lösningar den 1 juli.

– Å ena sidan är det här en intensivkurs i kommunikation. Å andra sidan är ungdomarna experter på att lösa just de här uppgifterna, säger Maja Bredberg som också ligger bakom projektet.

Utöver femtiotalet byråer deltar även 50 nyutexaminerade kommunikationsstudenter från Berghs, Beckmans, Forsbergs och Hyper Island. Deras roll är att coacha arbetsgrupperna och skapa en brygga till skolorna, utifall att några av ungdomarna vill utbilda sig till kommunikatörer i framtiden. 

”Finns inga snabba lösningar”

Förutom att minska ungdomsarbetslösheten har projektet även ett annat mål: att öka representationen i kommunikationsbranschen och bredda den med fler perspektiv och erfarenheter.

– Det finns inga snabba lösningar. Vi arbetar långsiktigt: varje nytt sommarjobb skapar en ny kontaktyta som idag inte existerar. Det ökar kännedomen om nya karriärvägar hos ungdomarna samtidigt som det bidrar med nya tankar och idéer till byråerna. Det sår ett frö för framtiden, säger Lamin Sonko, grundare av Stockholm Open. 

Det här är Stockholm Open

De tre initiativtagarna till Stockholm Open är alla etablerade kommunikationsprofiler. Lamin Sonko är PR-konsult på Jung och utsågs förra året till årets rookie på Spinngalan. Maja Bredberg är PR-strateg på Forsman & Bodenfors och belönades med dubbla guldägg tidigare i år. David Orlic är vice vd på Volontaire och ordförande i Komm. För att kunna växla upp årets upplaga samarbetar Stockholm Open med Kommunikationsförmedlingen, vars grundare Avilin Persson och Vera Doverdalen gått in som projektledare.

Stockholm Open pågår från måndag den 13 juni till fredag den 1 juli. Både uppstarten och slutpresentationerna hålls på Berghs School of Communication, som ställt sina lokaler till förfogande. Deltar gör: 

  • Acne
  • Amore
  • ANR BBDO
  • AWB
  • Bloomy
  • Cohn & Wolfe
  • CP+B
  • DDB
  • Doberman
  • Doe Blomberg Gottberg
  • Edelman Deportivo
  • Familjen Pangea
  • Forsman & Bodenfors
  • Futurniture
  • Garbergs
  • Geelmuyden Kiese
  • Graviz
  • Great Works
  • Hallvarsson & Halvarsson
  • Hemma
  • Hero Kommunikation
  • Hilanders
  • Honesty
  • House of Radon
  • JMW
  • Jung Relations
  • King
  • Kärnhuset
  • Le Bureau
  • McCann
  • M&C Saatchi
  • MullenLowe Brindfors
  • Perfect Fools
  • Prime
  • Rebel & Bird
  • Reform Act
  • Rodolfo
  • Round & Round
  • Ruth
  • Saatchi & Saatchi
  • Satumaa Family Business
  • Spoon
  • Springtime
  • SWE
  • TBWA
  • Volontaire
  • Volt
  • Youme Agency
  • Åkestam Holst
Strategi och planering
Loading...
loader
Laddar