finalister stora kommunikatorspriset

De tävlar om Stora Kommunikatörspriset

Publicerad: 17 mar 2016

Bästa kommunikativa ledarskap

Caroline Andermatt – ordförande ISH, vd Myrorna

Caroline Andermatt"Att få en finansminister att ändra sig är ingen lätt bedrift. Caroline Andermatt lyckades samla organisationerna inom Ideell Second Hand under ett gemensamt kommunikativt budskap: att noll procent moms skulle gälla för hela branschen samt att momshöjningen framförallt drabbar samhällets mest utsatta. Finansministern lyssnade."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ledarskap?
– Överraskad, jätteglad och stolt. Vi nådde fram med vårt budskap och tillsammans lyckades vi, ISH, att få en finansminister att ändra sig. Fantastiskt roligt att det har uppmärksammats genom denna nominering.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Ett tydligt och lättillgängligt budskap som berör och utmanar, väcker nyfikenhet och engagerar. Att det händer något hos mottagaren.

Vad är dina bästa tips när det kommer till kommunikativt ledarskap?
– Tänk noga igenom vad och varför du vill förmedla något och håll dig sedan till det. Ibland blir man ivrig och vill säga mycket, men ett tydligt budskap är så mycket bättre än flera på samma gång. Lek gärna med tanken att du är mottagaren och testa. Är budskapet lättillgängligt och tydligt? Når jag fram? Är det begripligt? Berör jag och väcker nyfikenhet?


Kristina Frid – regionchef Nordea

Kristina Frid"I en bransch som leds av ekonomer har Kristina Frid arbetat med att få ord som kommunikationsplanering och proaktiva medierelationer att vara självklara. Hennes digitala utgångspunkt har skapat en verksamhet där medarbetare och kunder är uppdaterade, och framförallt, engagerade."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ledarskap?
– Otroligt häftigt, ärofyllt, glädjande och peppande. Jag är också stolt med tanke på vilka som är nominerade bredvid mig. Det känns som ett kvitto på att jag jobbar på rätt sätt som lägger ned så mycket tid på att planera min kommunikation.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Det är viktigt att planera kommunikationen och tänka efter innan kring budskapen. Vad vill jag att mottagaren ska känna, veta och göra? Jag har läst kommunikationsvetenskap i flera år och tror att grunderna är bra att förstå. Alla företag och ledare som vill lyckas borde plocka in kommunikationsvetenskap som grund i ledarskapsprogram.

Vad är dina bästa tips när det kommer till kommunikativt ledarskap?
Att förstå att det är skillnad på att kommunicera och vara kommunikativ. Alla ledare kan kommunicera, men att verka som en god kommunikativ ledare är något annat. Då har du kunskap om kommunikationens framgångsvillkor, du är medveten om dess betydelse och du planerar därefter. Det är viktigt att lägga tid på kommunikationen och att förstå att ledarskap är att kommunicera.


Lars Strömgren – ordförande Cykelfrämjandet

Lars Strömgren"Lars Strömgrens drivna kommunikation har spelat en avgörande roll i förvandlingen av bilden av Cykelfrämjandet – från en sömnig pensionärsförening på hjul till en verklig gräsrotsrörelse som fångar upp de unga urbana cyklisternas vilja att skapa den hållbara staden och samhället."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ledarskap?
– Det är fantastiskt roligt. Det här är en utmärkelse till hela cykelrörelsen och alla människor som engagerar sig i Cykelfrämjandet och som har gjort enorma insatser för att lyfta cykeln. Cykeln attraherar unga som gamla och att cykelrörelsen är en bred kyrka är dess styrka.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
Att inte ge upp. Det gäller att fortsätta jobba på trots att det ibland kan vara krävande med alla möten, seminarier och debatter. Då tror jag att man alltid måste ha organisationens intresse för ögonen och att så att säga vara den som stannar kvar sist, diskar ur kaffekopparna och städar.

Vad är dina bästa tips när det kommer till kommunikativt ledarskap?
Att vara en del i den kraft som finns i en ideell förening som Cykelfrämjandet. Att självklart sträva efter att vara en synlig ledare som kan föra fram våra budskap, men också använda styrkan i att företräda en gräsrotsrörelse med ideella medlemmar som har sina egna berättelser och sitt eget driv.


Bästa kommunikation näringsliv

Nackademin – Martina Lindgren och Johanna Lyngarth

Nackademin"Yrkeshögskolan kompetensförsörjer näringslivet! Med det budskapet har Nackademin utformat en strategi med tydligt fokus på digital kommunikation, sociala medier och innovativa kampanjer. Ett arbete som gör att Nackademin särskiljer sig på marknaden."

Martina Lindgren, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?
– Fantastiskt roligt. Jag och Johanna är väldigt stolta över att vårt arbete har gett resultat eftersom vi i två års tid jobbat för att vara där vi är idag.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation utgår från insikter om kunden och kundresan, samtidigt som den förmedlar ett tydligt budskap kring både varumärket och produkten. Den engagerar mottagaren och idag så måste man fokusera mycket på innovativa lösningar för att sticka ut i bruset.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Det handlar om en kombination av tydlig strategi, att våga testa nya spår och att verkligen tycka om och känna sin målgrupp. En viktig nyckel är såklart vårt team, Marketing & Relations, där vi jobbar tillsammans med hela kundresan. I vårt fall handlar det också om att vår kommunikation tydligt utgår från hela vår verksamhet.


Spotify (Sverige) – Sofie Grant, Malin Cumzelius och Fredrik Westin

Spotify"Att skapa relevans kring ett varumärke i det nya medielandskapet ställer höga krav. Genom att utgå från väldefinierade teman jobbar Spotify enhetligt med kampanjer, projekt och aktiviteter – oavsett kanal."

Sofie Grant, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?
– Det är fantastiskt roligt såklart och är ett resultat av ett starkt lagarbete där jag verkligen vill lyfta Malin Cumzelius och Fredrik Westin som jag jobbar tillsammans med.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Att hela tiden skapa relevans kring varumärket i det nya medialandskapet ställer höga krav på en tydlig och flexibel linje vad gäller kommunikation och agerande. Spotify sitter i en unik sits där många känner sig delaktiga i vår historia och är intresserade av hur det går för oss. Det ger en genuin och stark grundrelation som vi kan bygga vidare på.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Vi försöker hela tiden att utmana oss själva att ligga i framkant. Vårt DNA är innovation, nytänk, öppenhet och vi är alltid mottagliga för att hitta nya vägar. Vårt fokus är emotionell positionering, att driva konversationer, agil kommunikation och att skapa berättande genom insikter kopplade till populärkulturen. Vi utmanar oss själva i att omdefiniera kommunikation för ett modernt varumärke.


Trygg-Hansa – Johan Eriksson, Hanna Axelsson och Anna Svärd

Trygg-hansa"Framtidens generation förväntar sig att företag tar ansvar för en bättre värld. Med kampanjen "Don't Drink and Dive" har Trygg-Hansa förenat samhällsansvar, känslor och humor på ett unikt sätt. En kampanj utöver det vanliga."

Johan Eriksson, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation näringsliv?
– Det känns fantastiskt roligt och är en stor ära. Jag skulle säga att det är ett av de finaste priser man kan nomineras till som kommunikatör, och hela vår avdelning är väldigt glada och stolta.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation för mig är kommunikation som försöker göra skillnad på ett positivt sätt. Vi på Trygg-Hansa tror mycket på värdeskapande kommunikation, där vi i första hand försöker skapa ett värde som i sin tur genererar uppmärksamhet. Vårt initiativ "Don't drink and dive" är ett sådant exempel, där vårt primära mål var att rädda liv.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Att vi vågar lita på vår magkänsla, att vi är kompetenta, har duktiga samarbetspartners och att vi varit stringenta och uthålliga i vår tro på värdeskapande kommunikation.


Bästa kommunikation ideell organisation

Scouterna – Caroline Thunved

Scouterna"Med omtanke, ifrågasättande och lustfyllt arbete har Scouterna utvecklat organisationens kommunikation för att visa upp det Scouterna är och står för idag - en modern ungdomsrörelse med en tydlig röst i samhällsdebatten."

Caroline Thunved, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ideell organisation?
– Det känns helt fantastiskt, kul och spännande. Att få så här fin uppskattning för hårt arbete är viktigt och skapar stolthet för vår organisation. Det är kommunikation gjord av scouter, med scouter.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– När budskapen är relevanta för den valda mottagaren. Bra kommunikation är hårt arbete kring att känna sina målgrupper, ha timing, tro på sina idéer och hålla i strategier även om det blåser. Utmaningen idag är att alla kommunicerar men alla är inte kommunikatörer.

Vad tror du att det är som gör att Scouterna lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Vi möter våra olika målgrupper där de är och många gånger uppmanar vi till handling. Att berätta för en 8-åring vad scouting är låter inte likadant som när vi pratar med en beslutsfattare. Vi anpassar innehållet och möter drivkrafter och behov. En del tycker fortfarande Scouterna är töntigt, och om värderingar som schysst kompis, allas lika värde, omtanke, mod och handlingskraft är töntigt, ja då får det vara det.  


Johanniterhjälpen – Axel Lagerbielke

Utmana ebola"På åtta dagar skapade Johanniterhjälpen en integrerad kommunikationskampanj för att stödja Läkare utan gränsers insatser mot ebola – det mest framgångsrika initiativet inom privat insamling i svenska Läkare utan gränsers historia."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ideell organisation?
– Det är kul att vår insamlingskampanj, med minimal budget, uppmärksammas. Det känns extra bra eftersom det handlade om en sådan viktig fråga och att vi lyckades samla ihop så mycket pengar som vi gjorde. Det blev det mest framgångsrika initiativet inom privat insamling i svenska Läkare Utan Gränsers historia.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Kommunikation som är relevant, som berör och ger effekt.

Vad tror du att det är som gör att Johanniterhjälpen lyckats göra innovativ kommunikation som gjort skillnad?
– Genom att agera snabbt. Från att idén föddes hade vi en färdig kampanj, inklusive hemsida och donationsmekanism, på åtta dagar. Vi gjorde det enkelt för företag och privatpersoner att engagera sig och att donera. Sedan arbetade vi brett för att hålla frågan om ebolautbrottet och vår kampanj aktuell, inte minst genom en stark närvaro i sociala medier.


Föreningen Vasamuseets Vänner – Mårten Granberg

Vasakanon"Att få uppmärksamhet i Sverige och internationellt för ett forskningsprojekt om hur sjöstrid gick till på 1600-talet är minst sagt en kommunikativ utmaning. En utmaning som Vasamuseets Vänner uppnått genom skottsäker, visuell kommunikation."

Hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation ideell organisation?
– Vi på Vasamuseets Värnförening är mycket glada och stolta över att ha nominerats till priset.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation ska förmedla de bärande nyckelbegreppen och stimulera läsare, tittare och mottagare att bli nyfikna att vilja veta mer. Det ska beröra och ge ett engagemang. Varje företag, organisation, individ och projekt har olika förutsättningar som kräver en anpassad mix för att få effekt.

Vad tror du att det är som gör att ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Nyckeln till framgång var att vi var ett bra team och att vi hade väldigt kul samtidigt som vi uppnådde syftet med att sprida forskningsresultatet för hur sjöstrid gick till på 1600-talet. Projekt Vasakanon är ett forskningsprojekt för att utreda hur sjöstrid gick till på 1600-talet. Vi märkte tidigt att alla delmoment var spektakulära och borde komma en större publik till del. Hela processen från gjutning, smide, ammunitionstillverkning till själva provskjutningen filmade vi och paketerade.


Bästa kommunikation offentlig organisation

Danderyds sjukhus – Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken

Foto på Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken"Vad kan ett sjukhus göra för att höras genom det digitala och mediala bruset? Ingvor Farinotte och Kvinnokliniken tog ett nytt kommunikativt grepp och skapade "Föda barn" – en podcastsuccé som har laddats ner 90 000 gånger."

Ingvor Farinotte, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation offentlig organisation?
– Overkligt och omtumlande. Det finaste erkännande jag fått under mina 35 år som kommunikatör. Men de verkliga hjältarna är personalen på Kvinnokliniken som kan konsten att kommunicera när det verkligen gäller!

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– När du når fram och gör skillnad. För det krävs att du lär känna din målgrupp och kommunicerar på mottagarens villkor. Patientkommunikation är något av det viktigaste och svåraste som finns, men absolut nödvändigt som en del av vården.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– På Danderyds sjukhus finns en stor öppenhet för innovationer som välkomnas oavsett om de handlar om kommunikation eller nya behandlingsformer. Ledningen tror på sin personal och har stor tillit till deras kompetens som bidrar till att sjukhuset och vården hela tiden utvecklas.


Malmö stad – Kriskommunikationsfunktionen i Malmö stad

Malmö stad"Under 2015 befann sig Malmö stad i ett oerhört ansträngt läge med anledning av flyktingsituationen. Kriskommunikationen sattes på prov, och att vara tillgängliga och öppna genom saklighet och empati blev ett smart förhållningssätt som gav resultat."

Linda Nordgren, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation offentlig organisation?
– Det känns grymt roligt! Det är en härlig bekräftelse för hela kriskommunikationsfunktionen som jobbat hårt under pressade förhållande.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Det beror på syfte och mål. Som kommun är det viktigt att alltid se till att medborgarna har tillgång till opartisk och saklig information, vilket jag tror blivit än viktigare i dagens samhälle. Vidare är kommunens uppdrag att stödja och utveckla demokratin och därför blir dialogen med medborgana väldigt viktigt.


Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Vi lyckades med kommunikationen i ett läge där det verkligen behövdes. I krissituationer hamnar man nästan alltid i reaktiva kommunikationssituationer och det kan vara svårt att sätta agendan och nå ut med sitt budskap. Flyktingsituationen präglades av polarisering och risk för social oro i staden. Men med en bra plan, faktabaserad information, en stor dos empati och professionalism samt uthållighet och konsekvens nådde vi en neutral faktabaserad medierapportering och trots omständigheter en viss stolthet i staden.


Trafikverket – Projekt Hallandsås

Trafikverket - Hallandsåsen"Historien om tunnelprojektet genom Hallandsåsen känner de flesta svenskar till. Under många år har kommunikationschefen Ulf Angberg och hans team bedrivit ett professionellt och situationsanpassat kommunikationsarbete. Genom öppenhet, proaktivitet och transparens har ett stort förtroende för projektet till slut uppnåtts i omvärlden."

Ulf Angberg, hur känns det att vara nominerad till Bästa kommunikation offentlig organisation?
– Det känns fantastiskt roligt både för mig och alla mina kollegor som arbetat hårt och målmedvetet att återskapa det förtroendet för Hallandsåsprojektet som förlorades helt under den stora krisen på 90-talet.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Grunden till god kommunikation handlar för mig till största delen om att skapa goda relationer som bygger på förtroende med våra intressenter. För att nå hit så krävs det att man arbetar hårt med hela verksamheten och bygger en gemensam målbild och ett förhållningssätt inom hela organisationen. Det förtroendeskapande arbetet har sin grund i att vi sköter det dagliga arbetet på ett bra sätt och är professionella och lyhörda i alla våra relationer och kontakter med omvärlden.

Hur har ni lyckats göra innovativ kommunikation som gett resultat?
– Jag tror den största bidragande faktorn är att vi redan tidigt pekade ut en riktning vart vi ville och satte upp tydliga milstolpar på vägen som vi mätt, följt upp och också agerat på om det behövts. En annan del jag är stolt över är det sätt vi involverat alla parter som arbetat med projektet. Vi har lagt mycket kraft på att involvera hela organisationen i kommunikationsarbetet. Allt från våra egna medarbetare till entreprenörer och underentreprenörer.


Årets unga talang

Charlotte Haegermark

Foto på Charlotte Haegermark"Charlotte Haegermark har med sin kreativitet och fantastiska känsla för vad som går hem hos målgruppen utvecklat koncept och digital kommunikation som lyfter organisationen till nya nivåer. En sann strateg med helhetstänk."

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?
– Helt ärligt, detta är det största som har hänt mig i karriären. Jag känner mig väldigt hedrad att få vara nominerad i ett så fint sällskap, både Fanna och Samuel har gjort så fina saker inom kommunikation.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation måste vara relevant för målgruppen och beröra. Det handlar om att få målgruppen att känna. För att nämna ett exempel gör Volvo ett fantastiskt jobb med sin marknadskommunikation. De vågar att flytta fokus från produkten och istället använda andra emotionella budskap för att komma närmre kunden.

Vad har du för framtidsplan?
– Jag jobbar mycket med att visualisera det jag vill uppnå i livet, vare sig det handlar om yrkeslivet eller privat. Ett konkret exempel på mål är att jag nu letar efter en mentor som kan utmana mig i mina tankar och ge rådgivning i olika situationer. Utöver det vill jag framöver jobba mer strategiskt och mer med varumärkesfrågor. Jag vill fortsätta utveckla marknadsföring genom att vara nyfiken, öppen och omvärldsbevakande.

Foto på Charlotte Haegermark: Peter Karlsson på Svarteld


Fanna Ndow Norrby

Foto på Fanna Ndow Norrby"Med gränsöverskridande kommunikation har Fanna Ndow Norrby lyckats väcka ett samtal om rasism, och hur det verkligen kan se ut. Författare, rättsaktivist och en sann digital native."

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?
– Det känns spännande, viktigt och ärofyllt!

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– För mig är bra kommunikation att sätta prestige och snofseri åt sidan. Det är att försöka skapa smarta och ärliga lösningar på ett lättillgängligt och framförallt lättförståeligt sätt.

Vad har du för framtidsplan och vision?
– Drömmen är att kunna fortsätta arbeta med att skapa medvetenhet kring annars åsidosatta frågor. Men det är svårt utan att bli mentalt uttömd – så framtidsplanen är nog att försöka göra det möjligt samtidigt som ens egen hälsa också får sitt.

Foto på Fanna Ndow Norrby: Sofia Runarsdotter


Samuel Skwarski

Foto på Samuel Skwarski"Med blott ett år i branschen har Samuel Skwarski redan hunnit vinna Young Lions i Sverige och blivit nominerad i Spinn-galan. Både kunder och arbetsgivaren spår en lysande framtid."

Hur känns det att vara nominerad till Årets unga talang?
– Det känns oerhört kul att vara nominerad bredvid talanger som Fanna och Charlotte. Det känns lite som ett kvitto för hårt arbete.

Vad är bra kommunikation enligt dig?
– Bra kommunikation har budskapet i fokus, testar nya vägar, öppnar dörrar och vågar stå för sig själv. Två bra exempel är Volvos kommunikation som är inkluderande, ett annat är Klarnas nya koncept "Smoooth" som tydligt men annorlunda förmedlar känslan av att använda deras tjänster.

Vad har du för framtidsplan och vision?
– Min plan är egentligen ganska simpel: att fortsätta utvecklas, att omge mig med talangfulla personer, och att hela tiden sträva efter att utmanas – i uppdrag och personligen. Om jag är på en plats där det känns som att jag håller mig till "planen" så spelar det mindre roll om det är på byrå, startup, storbolag eller en ideell organisation eller politiskt parti.

Ledarskap och ledarstöd
loader
Laddar