Del 2: Insikter från forskningsprojektet ”Den kommunikativa organisationen”

Publicerad: 16 apr 2018

Charlotte Simonsson, Fil. dr, universitetslektor på Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet är en av de forskare som har varit med och författat rapporten. I filmerna här nedanför sammanfattar hon tre av de viktigaste insikterna från rapporten. Filmerna handlar om allt från vikten av kommunikation för framgångsrika företag till högsta ledningens och medarbetarnas kommunikativa roll.

– Rapporten är viktig därför att det är den första rapporten som tar ett sådant övergripande tag om kommunikationens roll för svenska företag och organisationer. Här finns mycket att lära för alla som arbetar med kommunikation eller överhuvudtaget har ett intresse för kommunikation, säger Charlotte Simonsson.

Insikt 4 - Vi har en förlegad syn på internkommunikation

 

Insikt 5 - Ett öppet kommunikationsklimat ökar viljan att tala gott om organisationen

 

Om forskargruppen:
Forskarna i projektet är Mats Heide, Jesper Falkheimer, Howard Nothhaft, Sara von Platen och Charlotte Simonsson. Projektet drivs av Institutionen för strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg i samarbete med Sveriges kommunikatörer.

De medverkande företagen och organisationerna:
Eon, Göteborgs stad, IKEA, Länsstyrelsen Västernorrland, Malmö stad, NCC, Polismyndigheten, PostNord, Stockholms stad, Västra Götalandsregionen


Bli medlem i Sveriges största nätverk för kommunikatörer och träffa 7 400 kollegor. Du får tillgång till våra kostnadsfria event för medlemmar, rabatt på kompetensutveckling och får ta del av det senaste inom vår bransch. Du hjälper även till och stöttar svensk kommunikationsforskning.

Loading...
loader
Laddar