Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Hampus Knutsson: "Det är busenkelt att undvika kriser - ändå helt, helt omöjligt"

Gästkrönika | Allt som oftast är det lätt att göra rätt. Men det kan ta längre tid och visst är det ibland säkert lockande att ta genvägar, för vem vet – du kanske kan spara både tid och pengar? För stunden. 

Bild på Hampus Knutsson

Men långsiktigt är genvägar inget att rekommendera för dig om vill skapa något långsiktigt och robust. Det gäller naturligtvis både varumärken och ditt rykte också. Men långsiktigt är genvägar inget att rekommendera för dig om vill skapa något långsiktigt och robust. Det gäller naturligtvis både varumärken och ditt rykte också.

Man skulle kunna säga att organisationer är som personer. Om du går upp på morgonen, tar hand om dina nära, äter en ordentlig frukost, har rena kläder och kikar dig över axeln innan du korsar vägen till jobbet. Om du gör ditt bästa på jobbet, följer de policys och riktlinjer som finns, hjälper andra och betalar skatten ordentligt. Då kommer det att gå bra som regel. Ditt förtroendekapital kommer att vara stabilt och växa över tid.

Men om du går upp sent, struntar i de dina, skippar frukosten, tar kläder ur smutstvätten och inte ser dig för innan du korsar vägen. Om du inte gör ditt bästa på jobbet, struntar i policys och riktlinjer och inte betalar skatt. Då kommer det en dag att smälla. Då kommer du att förlora förtroendekapital, kanske jobb och annat som du tar för givet idag.

Samma sak gäller naturligtvis organisationer. Ju fler ”rätt” du gör desto mindre är risken att det blir fel. Typ som karma.

 

Busenkelt? Nja.

Organisationer består nämligen av människor - med fel och brister. En del gör  fel av okunskap, andra av lättja och vissa försöker helt enkelt lura systemet. Andra gör misstag, felbedömningar eller trampar i klaveret av rena tillfälligheter.

I teorin är det enkelt att undvika kriser. Det handlar bara om att undvika risk. Men i praktiken så är det helt omöjligt. För - shit happens - förr eller senare när människor är inblandade.

Min erfarenhet är att de organisationer som är bäst på att hantera kriser också är de som är medvetna om att det lätt kan bli fel. Och som har en plan och ett tränat lag som kan hantera problem tillsammans så snart de dyker upp.

 

Vet du hur du ska göra när skiten träffar fläkten?

Fundera på det. För det är viktigt. Ditt och din organisations eftermäle kommer nämligen inte avgöras av krisen i sig, utan hur du och din organisation hanterar krisen när den kommit till din kännedom.

 

Hampus Knutsson
Krisexpert, medietränare och grundare Wings PR.

 

Vill du lära dig mer om att hantera kriser? Läs mer om Hampus Knutssons kurs i kriskommunikation här. 

 

Hampus Knutsson är en av landets ledande krisexperter och grundare av Wings PR som är specialiserat på krishantering och medieträning. Han har över 15 års erfarenhet av branschen, från mediaföretag, kommunikationsbyrå och näringslivet. Hampus har stor erfarenhet av bland annat mediala granskningar, rättsprocesser, flytt av verksamheter, produktfel, transaktioner, rekonstruktioner, dödsfall, konflikter samt medieträning och coaching till talespersoner inför medieframträdanden. Läs mer på www.wingspr.se.