“Det är trendigt att vara snäll”

Publicerad: 7 dec 2015

– Företag kan inte längre kommunicera på samma sätt. De måste ställa om och förhålla sig till vad som händer i samhället för att inte trampa fel.

Den senaste tiden har Ann Ottestig och hennes kollegor ägnat åt studiebesök och trendspaning. Hon menar att allmänheten blir allt mer medvetna.

– Flyktingsituationen, terrordåden i Paris, Malaysia Airlines-planet som försvann, skolattacken i Trollhättan... Många av händelserna under året har präglats av något slags "vi och dem". Och nu har det varit så mycket att man kan inte längre kan sitta med skygglappar på. Plötsligt bryr sig folk om världen igen.

Ann säger att det har blivit trendigt att vara snäll. 90-talets kommunikation som präglades av konsumtionshets och yta känns passé. I organisationer ser hon att det finns ett genuint engagemang som påverkar hur vi kommunicerar. Det ställs höga krav på etik och delaktighet.

– Jag ser att CSR mycket snabbare än jag trodde håller på att bli en icke-fråga. Det är en självklarhet. Jag tror inte att vi kommer prata om det alls snart, utan det kommer vara någonting som förväntas av alla.

I det här menar Ann att den stora utmaningen just nu är att hinna lyssna och hänga med i omvärldsbevakningen. Och det är en resursfråga, men de byråer som investerar tid i rätt vinklade trend- och opinionsspaningar har en lukrativ marknad framför sig tror hon.

Samtidigt tycker hon att det är spännande att se hur små initiativ som till exempel Vi gör vad vi kan och Refugees Welcome kan få stort spelrum i sociala medier. Man inte behöver längre vara en etablerad organisation för att påverka.

– Jag tror att många med mig är präglade av det som händer. Man känner sig så liten. Jag känner en stor portion nyfikenhet för den lilla människan som med dagens digitala kanaler kan bli droppen som urholkar stenen. Den lilla människans makt, det blir spännande att följa framöver.

Loading...
loader
Laddar