Text: Karvan Shahabi
Det stora utbudet av informationskällor och digitala kanaler utmanar företagens kommunikation. Det gör att användarna söker information ”nu” och är kräsna med vad de vill läsa. I sammanhanget har arbetet med content, eller innehåll, fått en förstärkt position eftersom det förstärker relationen mellan kund och företag. Rätt använt kan det också leda till en mer effektiv kommunikation.
– När du är i ett socialt sammanhang, till exempel på en fest, lyssnar du på vad andra har att berätta och får en känsla för vad som kan vara intressant att berätta för dem. Det gäller att berätta så att andra vill lyssna och sedan fortsätta dialogen. Detsamma gäller även för ett contentarbete, säger Maria Westman, som är aktuell som kursledare för "Content Management – en huvudstrategi".
Maria Westman är kommunikationsrådgivare på Brand New Communication och ordförande i Swedish Content Agencies och har över 20 års erfarenhet inom media, kommunikation, content marketing och management. Hon menar att content management är en kvalitetssäkring för att få ut rätt budskap i rätt kanaler. Dessutom blir ett företag mer effektivt när content står för den huvudsakliga kommunikationsstrategin.
– Alla har en story att berätta, det handlar bara om att få upp ögonen för det. Det gäller att hitta rätt verktyg och metoder. Man bör också tänka på att inte skrika ut sitt budskap utan det gäller att vara selektiv och förstå den egna målgruppen. Det är ju målgruppen som i slutänden bestämmer om det är en bra story eller inte.