maria westman

”Det gäller att berätta så att andra vill lyssna”

Publicerad: 16 maj 2016

Text: Karvan Shahabi

Det stora utbudet av informationskällor och digitala kanaler utmanar företagens kommunikation. Det gör att användarna söker information ”nu” och är kräsna med vad de vill läsa. I sammanhanget har arbetet med content, eller innehåll, fått en förstärkt position eftersom det förstärker relationen mellan kund och företag. Rätt använt kan det också leda till en mer effektiv kommunikation.

– När du är i ett socialt sammanhang, till exempel på en fest, lyssnar du på vad andra har att berätta och får en känsla för vad som kan vara intressant att berätta för dem. Det gäller att berätta så att andra vill lyssna och sedan fortsätta dialogen. Detsamma gäller även för ett contentarbete, säger Maria Westman, som är aktuell som kursledare för "Content Management – en huvudstrategi"

”Alla har en story att berätta”

Maria Westman är kommunikationsrådgivare på Brand New Communication och ordförande i Swedish Content Agencies och har över 20 års erfarenhet inom media, kommunikation, content marketing och management. Hon menar att content management är en kvalitetssäkring för att få ut rätt budskap i rätt kanaler. Dessutom blir ett företag mer effektivt när content står för den huvudsakliga kommunikationsstrategin.

– Alla har en story att berätta, det handlar bara om att få upp ögonen för det. Det gäller att hitta rätt verktyg och metoder. Man bör också tänka på att inte skrika ut sitt budskap utan det gäller att vara selektiv och förstå den egna målgruppen. Det är ju målgruppen som i slutänden bestämmer om det är en bra story eller inte.

7 tips för att lyckas med content management

  1. Håll koll på omvärlden och målgruppen – analysera och skapa insikt. Reflektera.
  2. Koppla till affären – skapa en innovativ contentstrategi och koppla den till er affärs- och kommunikationsplan.
  3. Våga prioritera – se till att du har mandat för arbetet.
  4. Implementera, integrera och engagera – för in contentarbetet i din organisation.
  5. Känn din målgrupp – och glöm inte bort att lägga upp en distibutionsplan för att nå dem.
  6. Var relevant och uthållig – skapa och nyttja era egna budskap. Se till att producera relevant content löpande över året.
  7. Mät, utvärdera, reflektera, revidera och uppdatera. Mät, utvärdera, reflektera, revidera och uppdatera.
Strategisk kommunikation
loader
Laddar