Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Digital Services Act – för ett säkrare digital värld

Under de senaste åren har det blivit uppenbart att internetjättarna har makten att förändra våra samhällen radikalt. För att komma till rätta med denna obalans arbetar EU med att uppgradera de nuvarande reglerna för digitala tjänster. Här är allt du behöver veta om Digital Markets Act (DMA) och Digital Services Act (DSA).

Person som pekar bland andra människor under en EU-möte

De största internetföretagen har integrerats att bli en del av de flesta människors vardag. Fördelarna med denna transformation är många – vi erbjuds funktioner och stöd som gör liv och arbete både enklare och smartare. Baksidan är att dessa företag har makten att skaka våra samhällen i grunden, från vår demokrati och mänskliga rättigheter till den globala ekonomin.

 

Generellt sett är företags agenda inte att tjäna demokratiska mål, vilket innebär att våra statliga och globala officiella institutioner måste skapa regelverk för hur dessa ska styras. Här får du all information du behöver om regelverken: både om vad de innebär för dig och för de stora techplattformarna.

Digital Services Act – för ett säkrare digital värld

DSA ska ge människor mer kontroll över vad de ser online. Du som användare kommer att få information om varför specifikt innehåll rekommenderas för dig och få möjligheten att välja om du vill profileras eller inte.

 

  • Det kommer inte att vara tillåtet att skapa riktade annonser för minderåriga.

  • Det kommer inte att vara tillåtet att använda känslig data, såsom sexuell läggning, religion eller etnicitet.

  • Reglerna kommer att skydda användare genom att öka möjligheterna att ta bort olagligt innehåll så snabbt som möjligt.

  • Samma sak gäller skadligt innehåll, där användarna ska skyddas från politisk eller hälsorelaterad desinformation, samt introducera bättre regler för att skydda yttrandefriheten.

  • Produkter som säljs online ska följa EU:s högsta standard, där användare ska informeras om vilka de verkliga säljarna av produkterna är.

 

Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa. Inte medlem än? Bli det du också!

 

Artikeln innehåller också:

  • De här 5 sakerna behöver du veta om Digital Markets Act.
  • Vad blir nästa steg?

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem