heidi wold och karin backlund

Styrelser saknar viktig kompetens inom sociala medier

Publicerad: 7 jun 2016

Text: Karvan Shahabi 

Det är pr-konsulten Karin Bäcklund och kommunikationschefen Heidi Wold som tillsammans ligger bakom Executive summary: Sociala medier för styrelser. Boken ska öka styrelsers förståelse för hur digitala och sociala kanaler påverkar verksamheten.

Med utgångspunkt i det nya digitala medielandskapet och konkreta perspektiv på sociala medier så landar boken i ett resonemang om att ge rätt förutsättningar genom policy- och strategiarbete. Författarna understryker de enorma förändringar som digitaliseringen inneburit.

– Marknaden har en mycket större kontaktyta idag, jämfört med 15–20 år sedan när man hade sina närmaste vänner och kollegor och då köpprocessen såg helt annorlunda ut. Man kunde då inte diskutera och konsultera varandra i samma utsträckning innan man köpte saker, men det har idag skett en maktförflyttning från företag till konsumenter, säger Heidi Wold.

Lottie Knutsson ett av flera goda exempel

En styrelse måste ha koll på den nya omvärlden för att kunna ta de rätta strategiska besluten. Förstår man inte hur konsumenterna beter sig idag är det mycket svårt att ta de besluten.

– I sociala medier föds och drivs beteenden hos människor som påverkar samhället även utanför de sociala kanalerna. Och även om styrelser inte är operativt engagerade i sociala medier för företagets räkning så måste de förstå dessa nya förutsättningar. Våra nya beteenden påverkar företagets och kundernas behov och därmed vilka beslut som ska tas, och det är därför den digitala kompetensen i en styrelse är så viktig, säger Karin Bäcklund.

I boken intervjuas välkända och spännande namn såsom Jan Dinkelspiel och Hélène Barnekow. Författarna lyfter också fram Lottie Knutson som en av de som lyckats få många uppdrag delvis tack vare sin goda digitala kompetens.

Tre tips för utveckling av styrelsers digitala kompetens

Karin Bäcklund och Heidi Wold vill skicka med tre konkreta tips för styrelsemedlemmar som önskar utveckla sina digitala kunskaper. För det första: börja med omvärldsbevakning. Var nyfiken, titta i de digitala kanalerna eller be ledningen sammanställa underlag så att det finns något att gå på. För det andra: ställ frågor till ledningen. Var befinner vi oss? Vilka investeringar behöver vi göra, lång- och kortsiktigt?

Och sist men inte minst: var medveten om att digitaliseringen påverkar alla branscher. Företag har inget annat val än att agera därefter, och förstår man omvärlden så finns det ingenting att vara rädd för.

Om författarna

Karin Bäcklund är digital strateg på kommunikationsbyrån Springtime. Hon är även kursledare (för digital kommunikation online) på Berghs School of Communication, sitter i ledningsgruppen för Nackaakademins utbildning Digital strateg samt en flitigt anlitad föreläsare inom sociala medier.

Heidi Wold är kommunikationschef för Scandic Hotels, och har tidigare arbetat som rådgivare och digital specialist på bl.a. kommunikationsbyrån JKL Group och MSLGROUP.

Digitalt
loader
Laddar